Annonce
05/02-18 14:18; Opdateret: 07/02-18 12:12

Brugt bil: 5 gode råd så du undgår fejlkøbBrugt bil: 5 gode råd så du undgår fejlkøb

Overvejer du at købe en brugt bil? Så er her fem tips til, hvordan du undgår at købe katten i sækken.

storybild

For at undgå fejlkøb ved en brugt bil, så er der nogle generelle råd, du kan følge inden dit næste køb. Læs artiklen, og find ud af hvilke. Arkivfoto Scanpix

Sammenlign priser

Når du forelsker dig i en brugt bil, så tjek altid om prisen er rimelig. Søg på nettet efter priser på en tilsvarende bil, der har kørt nogenlunde det samme antal kilometer og er i samme stand. Her er er bilbasen.dk f.eks. et godt sted at søge.

Få flere tips og gode råd om din bil hos AutoPartner

Køb hos en forhandler

Selv om mange private sælger en brugt bil direkte, så sørg for at købe den hos en forhandler. Så er du bedre sikret, da du er bedre beskyttet af lovgivning og garanti og alt det aftalte skal fremgå af slutsedlen.

Prøvekør bilen

Det lyder måske banalt, men du skal selvfølgelig prøvekøre bilen – og gerne i forskellige situationer som i by, på motorvej op og ned ad bakke. Kører bilen, som den skal? Sidder du komfortabelt bag rattet? Hvis ikke, så find en anden bil.

Tjek forhandleren

Der er stor forskel på kvalitet og service hos de enkelte forhandlere, så undersøg gerne, hvad andre kunder siger. Er de tilfredse? Eller har mange kunder haft dårlige oplevelser hos en given forhandler? Så find en anden.

Få et uafhængigt tjek af bilen

Du bør også få et uvildigt autoværksted til at se på bilen, inden du køber den. På AutoPartners værksteder får du gennemtjekket den brugte bil efter en tjekliste af en mekaniker, så du er sikker på, at bilen er i orden. Desuden laves der også en vurdering af, hvad du som kunde skal forvente, der skal laves på bilen i den nærmeste fremtid.

Få flere tips og gode råd om din bil hos AutoPartner


Vær tryg, når bilen skal på værksted


Det kan være lidt af en jungle, når du skal have bilen på værksted – for hvordan er du egentlig sikret som forbruger? Ved at vælge et værksted, der er med i FDMs kvalitetskontrol, er du sikker på, at reparationerne er dokumenteret korrekt, og fakturaen stemmer.

Din bil er gået i stykker og skal på værksted. Men hvor skal du tage hen for at få den lavet? For hvordan er det lige, det er med fabriksgarantien, hvis det ikke er bilmærkets eget værksted? Og hvordan med reservedele og hele dokumentationen?
Ifølge Rene Lang, kædechef hos AutoPartner, en sammenslutning af frie autoværksteder, kan du trygt køre din bil på værksted, hvis værkstedet er med i FDMs kvalitetskontrolordning. Deres ordning sørger nemlig for, at værkstederne lever op til en række standarder og krav, fortæller han.

»FDM kommer uanmeldt og tjekker blandt andet, om den reparation eller service, som bilen har fået udført, er korrekt, og om fakturaen stemmer overens med det aftalte – altså om det aftalte mellem dig og værkstedet faktisk er opfyldt,« siger Rene Lang, der understreger, at alle værksteder i AutoPartner er med i denne ordning.

Sikrer garantien på bilen
Ifølge Rene Lang sikrer AutoPartner dermed, at dokumentationen er i orden – og det er vigtigt, hvis bilen skal fastholde sin fabriksgaranti. Bliver reparationen udført et sted, hvor dokumentationen ikke er i orden, kan det være svært at beholde garantien på bilen.

Samtidig er man også garanteret, at der kun bliver brugt de rigtige reservedele – igen så f.eks. garantien holder, forklarer han:

Det er rigtig trist, hvis man f.eks. har købt en brugt bil til 350.000 kr. og dokumentationen ikke er i orden. På vores værksteder sikrer vi, at alle papirgangene er i orden, og at det hele bliver indberettet i en digital servicebog. Vi sikrer også, at fakturaen faktisk beskriver, hvad der er lavet – for ellers kan man få det svært i en garantisag.«

Medarbejdere med på beatet
Ud over at være med i FDMs kvalitetskontrol går autoværkstederne hos AutoPartner også på egen hånd langt for at sikre sig, at service og kvalitet er i orden. Det er vigtigt at sikre, at medarbejderne hos de enkelte værksteder er klædt på rent fagligt – og derfor er det et krav, at medarbejderne mindst to gange om året skal efteruddanne sig og blive helt opdateret på den nyeste teknologi.

»Der sker rigtigt meget med bilteknologien i disse år, og den skal vi jo følge med i og være klar til at håndtere. Derfor er det vigtigt for vores medlemmer, at deres medarbejdere er helt up to date, hvad bilteknologien angår. Det skylder vi kunderne, som altid skal kunne føle sig trygge og sikre på, at vi kan håndtere og reparere netop deres bil på bedste og mest forsvarlige vis,« siger Rene Lang.

Flere annoncer