Annonce
05/04-18 08:00; Opdateret: 20/04-18 09:23

Guide: Sådan finder du de rigtige dæk til din bilGuide: Sådan finder du de rigtige dæk til din bil

Pas på dækvalget: Gå uden om de allerbilligste dæk, for hvis tilbuddet lyder for godt til at være sandt, så er det det nok også. Vi guider uden om de værste fælder.

storybild

At være nærig, når man skal handle nye dæk til bilen, kan vise sig at være en rigtig dårlig ide for både dig og din bil. Foto: Scanpix

Det er de færreste, der tænker nærmere over, hvilke bildæk de kører på. Naturligvis ved vi, at der er forskel på størrelsen, for en VW Up skal ikke have samme dæk på som en stor Mercedes. Men der er også meget store forskelle på billige og dyre dæk. Selv om vi sådan set ikke behøver være eksperter, kan det alligevel være godt med en basisviden, så du ikke bliver snydt.

Herunder kan du få styr på det, du skal være opmærksom på, hvis du er på jagt efter et nyt dæk.

Pas på parallelimporterede dæk

De koster måske kun det halve, men måske er de ikke fremstillet til brug på vore breddegrader. Et dæk fremstillet til brug i f.eks. Mellemøsten eller Sydasien, kan vise sig at være direkte farligt under vore himmelstrøg pga. en anderledes gummiblanding.

Løsning: Selv om dækket er af et anerkendt mærke, bør du alligevel se efter, hvor det er fremstillet. Det fremgår af E-mærkningen, der stiller krav til dækkvalitet, mærkning og hastighed. Se også efter den amerikanske kvalitetsstandard, DOT-mærket. Bemærk at E- og DOT-mærkerne ikke garanterer noget som helst, hvis der ikke bagved står et godkendelsesnummer og et oprindelsesland.

Vær opmærksom på begrænsninger

Hvis der står ’Max. 30 km/t’ på det dæk, du er ved at købe, må dækket ikke anvendes på motorkøretøjer eller anhængere, der tilkobles biler.

Hold øje med hastighedskoder

Dækket skal have en hastighedskode, der svarer til de hastigheder, bilen maksimalt er typegodkendt til at køre med.

Det er altså ikke tilstrækkeligt at købe f.eks. L-mærkede dæk til maks. 120 km/t, fordi fartgrænserne i Danmark nu en gang er 130 km/t. Det er bilens topfart, der er afgørende. Kører du stærkere, end dækket er beregnet til, risikerer du, at dækket eksploderer.

Regummierede dæk

Med regummierede dæk er det muligt at forlænge dækkenes levetid til fordel for miljøet. Det går ud på at erstatte slidbanen (den del, som er i kontakt med vejen) på det nedslidte dæk med en ny slidbane - men på samme grunddæk.

Alle regummierede dæk skal gennem den samme ydeevne- og sikkerhedstest som de nye dæk, før de må markedsføres. Vær opmærksom på, at de skal være stemplet 'retread'. Forlang derfor altid fire regummierede dæk med ens grunddæk (kaldes i fagsprog for en karkasse) hos forhandleren.

Der er store forskelle på dæk. Og meget ofte er de billigste dæk billige af en grund. Foto: Scanpix

Sådan læses et dæk
Dæk er mærket med en række oplysninger om fysiske mål og egenskaber. Mærkningen kan virke lidt svær at gennemskue, men følgende eksempel viser, hvad de forskellige tal dækker.

Er dækket mærket 165R13 82 T, betyder det, at dækket er et 165 mm bredt radialdæk (R), som passer på en 13-tommer fælg. Dækket har et belastningsindeks på 82, der svarer til, at dækket må bære maksimalt 475 kg, og er godkendt til 190 km/t (T). Når der ikke står noget tal mellem 165 og R, betyder det, at dækket er en standardprofil (82-profil). Andre profilstørrelser markeres altid med en skråstreg efter bredden, f.eks. 165/70.


Kender du dæktyperne?
Derfor er det vigtigt at skifte dæk efter årstiden – her er de enkelte dæks egenskaber.

A. Sommerdæk
Når du bor i et land som Danmark, hvor vi reelt kun har tre måneders sommer, er der mange der spørger sig selv, om det virkelig er nødvendigt med sommerdæk.

Det korte svar er ja. For man anbefaler, at man skal have sommerdæk på bilen, når temperaturen gennemsnitligt når over syv grader. Det er der en grund til: Sommerdækkene består af blødt gummi, og det giver fremragende vejgreb og en sikker kørsel, selv når vejene er våde. Faktisk kaldes sommerdæk nogle gange for ’performancedæk’, fordi de rent faktisk øger bilens ydeevne, hvilket er med til at gøre højere hastigheder mere sikre, og de giver bedre trækkraft og manøvredygtighed.

Bedre vejgreb og bedre følelse med vejen. Sommerens varme kræver de rigtige dæk. Foto: Scanpix



B. Vinterdæk
Selv om vintrene herhjemme kan være milde, så kan betydningen af at køre med vinterdæk ikke overvurderes. Vinterdæk giver føreren bedre trækkraft, bremseeffekt og manøvredygtighed i alle vinterforhold.

Det er blandt andet, fordi de er designet med dybere slidbaner og dækmønstre, der bider fast i is og sne, og det får dækket til bedre at kunne gribe underlaget. I modsætning til sommerdæk, som begynder at nedbrydes ved temperaturer under 10 grader, holder vinterdæk deres trækkraft i temperaturer så lave som -35 grader, og det er takket være sammensætningen af gummi, der er designet specielt til koldt vejr.

Når sneen falder og vejene bliver kolde er de dybe dækmønstre afgørende for bilens greb på vejen. Foto: Scanpix



C. Helårsdæk
Lad os lige slå det fast: Det er reelt kun de færreste helårsdæk, som er optimale i alle fire årstider, for dækket fungerer bedst forår, sommer og efterår.

Om vinteren får du ikke optimalt vejgreb, og det er sådan set ikke, fordi dit helårsdæk er af dårlig kvalitet. Dækket er bare designet sådan, at det leverer et godt vejgreb under de fleste kørselsforhold, såsom tørre, mudrede, regnvåde eller endda snedækkede gader. Helårsdækket er med andre ord fint til det meste, men ikke rigtig godt til noget. Kun hvis du kører sjældent og aldrig bruger bilen, når det er meget koldt eller snefyldt, kan et helårsdæk være den rette løsning.

Spørg altid din automekaniker til råds, hvis du overvejer at skifte dæk på bilen, og få den bedste vejledning. Foto: Scanpix

Flere annoncer