Annonce
16/04-17 11:36; Opdateret: 18/04-17 11:43

Tør du gå planken ud fra et højhus?Tør du gå planken ud fra et højhus?

Universe Science Park åbner i april Europas største virtual reality-udstilling. Her flyder verdener sammen på en måde, der aldrig tidligere er set i Danmark.

storybild

Fra den 8. april kan du opleve Europas største virtual reality-udstiling i Universe Science Park i Sønderjylland. Blandt andet denne hårrejsende oplevelse kaldet walk the plank. Foto: Universe Science Park.

Af Allan Priess Poulsen

Forstil dig at tage en elevator hele vejen op til øverste etage i et højhus. Når elevatordøren åbner, er der intet gulv at se, og i stedet fører en smal træplanke lige ud i luften. Under dig kan du skimte biler på vejene og se andre højhuse, der tårner sig op i horisonten. Du er på vej lige ud i ingenting med overhængende fare for at styrte dybt, dybt ned.

Læs mere om Universe Science Park her

Heldigvis er scenariet ikke virkeligt, men en del af Europas største virtual reality-udstilling, der er blandt nyhederne i Universe Science Park på Als fra den 8. april 2017.

Men selv om du på intet tidspunkt er i reel fare, føles situationen skam ægte nok, forsikrer Bo Thørring, projektkonsulent i Universe Science Park og ansvarlig for opsætningen af VR-udstillingen.

”Vi havde besøg af SønderjyskE herrehåndbold, og selv om spillerne er store mænd på to meter, turde flere af dem ikke at gå ud på planken. De reagerede fuldstændig, som mormor Edith ville gøre det ved at blive bløde i knæene og glemme den virkelige verden for en stund. Det betyder ikke noget, om man er stor og stærk – når hjernen lader sig overbevise om, at situationen handler om overlevelse, reagerer kroppen på det visuelle input frem for logikken,” siger han.

Bo Thørring tilføjer, at ”walk the plank”-oplevelsen i Universe Science Park føles så virkelig, at mange testpersoners reaktion har været at forsøge at komme tilbage i elevatoren for at slippe for at gå ud på den lille virtuelle planke.

På sin vis er det paradoksalt, at mange reagerer ved at vende sig om for at komme i sikkerhed i elevatoren i stedet for bare at tage VR-brillen af og på den måde afbryde oplevelsen. Det siger noget om, hvor virkeligt det føles. Hjernen køber simpelthen præmissen om, at man står på en planke i flere hundrede meters højde i stedet for på en halvanden centimer høj planke på et gulv i Sønderjylland,” siger han.

Udstillingen giver mulighed for at indtage forskellige virtuelle verdener. Når brugerne nærmer sig rummenes fysiske vægge, bliver dette vist i VR-brillens udkant, hvilket forhindrer sammenstød. Foto: Universe Science Park.

Præsentation af den nyeste teknologi
Scenariet er en af i alt syv forskellige oplevelser i virtual reality-udstillingen, der altså er den største nogensinde på europæisk grund. 400 m2 fylder den og er inddelt i 13 forskellige rum, hvor brugerne på forskellig vis træder ind i en computerskabt virkelighed. Oplevelserne er udtryk for det ypperste af, hvad der teknisk set er muligt på området netop nu.

Forløbet begynder med en introduktion til virtual reality, som stadig er ukendt område for mange, selv om Danmark faktisk er ganske langt fremme i udviklingen. Efterfølgende stiger oplevelserne i intensitet, således at gæsterne kan sige fra, når eller hvis de når deres grænse.

Eksempelvis i det såkaldte race room, hvor 10 brugere ad gangen konkurrerer i et halsbrækkende racerløb, hvor konkurrenterne kommer flyvende fra alle leder og kanter.

Oplevelser stiger i intensitet
For børn og teenagere vil en af de største oplevelser uden tvivl være at blive en del af spillet Minecraft, der er blandt de mest populære spil på verdensplan. Opgaven er at konstruere sin egen verden og beskytte sig mod de farer, der lurer overalt. Altså helt ligesom i PC-udgaven af spillet, blot med den store forskel, at man her selv bevæger sig rundt i Minecraft-universet. Også tilskuerne kan få del i løjerne, idet gæsternes oplevelser i spillet bliver vist på storskærme. Enten med brugeren som en af de velkendte Minecraft-karakterer eller med dennes fysiske krop gengivet i spillet.

Når man gør brug af virtual reality i hjemmet, er man normalt isoleret fra omverdenen og lader sig for en stund falde ind i en digital verden. Det er der vendt op og ned på her, fordi mange af oplevelserne bliver gengivet på storskærme, så familien eller vennerne kan følge med. Det vil sige, at for eksempel bedsteforældre kan følge og tage billeder af lille Jonas, som bevæger sig rundt i en ukendt verden med virtuelle redskaber i hænderne. På den måde bliver virtual reality pludselig også en social oplevelse,” siger Bo Thørring.

For børn og unge er en af udstillingens største oplevelser muligheden for at træde ind i det meget populære computerspil Minecraft. Foto: Universe Science Park.

Enorme perspektiver for virtual reality
Endnu er spil den mest udbredte anvendelse af virtual reality. At der ikke er tale om den rene leg bliver imidlertid understreget af de enorme fremtidsperspektiver på området. Der eksperimenteres allerede nu med brugen af virtual reality i undervisning, således at eksempelvis medicinstuderende kan foretage virtuelle operationer eller udfordre fysikkens grænser ved at gå ind i kroppen og nærstudere bakterier og vira.

Ligeledes gør teknologien det lettere for virksomheder og myndigheder at træne og forberede sig på ulykker og katastrofescenarier, når disse foregår virtuelt. I Danmark er desuden igangsat et forsøg, hvor svært demente ældre genoplever oplevelser via virtual reality og på den måde får hjælp til at genkalde glemte minder.

Flere annoncer