04/10-17 22:27

Sexologens råd til parforholdet: Sådan får du din partner til at taleSexologens råd til parforholdet: Sådan får du din partner til at tale

Sexolog Mai Wismann giver gode råd til, hvordan man får sat ord på sine følelser i et parforhold.

storybild

Øv dig i sætte ord på dine tanker og følelser. Det giver problemer i dit parforhold, hvis din partner ikke ved, hvordan du har det. Få sexolog Maj Wismanns råd her.

For nylig talte jeg med en kvinde, der var blevet single efter at have været i et længerevarende parforhold. Hun ramte hovedet på sømmet, da hun beskrev sit tidligere forhold: 'Det var svært for mig at være i forholdet, for jeg vidste aldrig rigtig, hvem han var. Jeg ville så gerne lære ham at kende'.

Det er en klassiker. At den ene vil snakke, mens den anden vil være i fred – eller hvad?

For er det dét, det handler om? Altså at man vil være i fred ...

Ja, for nogle få måske. Men selv de mennesker, som ikke er nogle snakkehoveder, ønsker sig stadig:

  • At blive set og anerkendt for det, de er.
  • At blive mødt med imødekommenhed, kærlighed og anerkendelse.
  • At der bliver vist interesse for dem.
  • Og de ønsker en dialog om dét, der betyder noget for dem.
Ønsker, som stort set alle de mennesker har.

Og ganske almindelige, menneskelige ønsker, som sikrer en meningsfyldt dialog om de ting, der fylder noget for dig og mig. Positivt som negativt.

Den umulige dialog

Det kan være svært at få et parforhold til at fungere, hvis man aldrig oplever den meningsfyldte dialog. Men hvis du eller din partner ikke kan fortælle, hvordan I har det, er det nærmest umuligt for jer at få den dialog.

Ofte har jeg mødt par, hvor dén, der var god til at sætte ord på, troede, at der måske slet ikke VAR noget inden i den anden. At den tavse partner ikke tænkte over tingene eller mærkede ordentligt efter.

Men min erfaring er, at der som regel bliver både tænkt, følt, mærket og oplevet. Der bliver bare ikke sat ord på oplevelserne. Det kan der være adskillige årsager til.

Én årsag kan være, at man aldrig har lært at sætte ord på sine følelser. Man er måske vokset op i et hjem, hvor man ikke talte om følelser, så kan det være meget svært at komme i gang. Man er på gyngende grund, er usikker og uvant med det hele, og ofte ender det hele med at blive så usikkert, at man bare dropper det og går tilbage til de gamle vaner.

En anden årsag kan være utryghed. Man kan faktisk være ganske god til at sætte ord på ting, men alligevel lade være, hvis ens partner gør samtalen til et utrygt sted at være.

Auch ...

Øvelse gør mester

Det kan gøre rigtig ondt at opdage, at man måske selv er medvirkende årsag til, at ens partner er lukket som en østers, når det kommer til at tale om følelser, tanker o.s.v. Det har jeg selv oplevet flere gange. Det er ikke rart, men det giver noget dejligt konkret at tage udgangspunkt i og tage ansvar for at ændre fremadrettet. Måske gør man sin partner utryg, fordi man hele tiden afbryder, måske negligerer eller ligefrem latterliggør man partnerens følelser – måske uden at tænke over det – eller måske tænker man så meget over de ting, man selv vil sige, at man helt glemmer at lytte efter den anden.

Tænk over, hvordan din adfærd påvirker din partners lyst til at tale.

Jeg har ikke tal på de mange gange, hvor jeg i min praksis har oplevet, at den tavse part pludselig taler og taler, fordi jeg har nedlagt forbud mod afbrydelser og bebrejdelser fra partneren.

Det er aldrig for sent at lære at tale om tingene: Øv jer en lille smule hver dag fra nu af – allerede i løbet af den første måned vil I opleve, at 'samtale-musklen' er ved at være veltrænet.

Har du svært ved at sige, hvordan du har det?

1: Undersøg årsagen Er du tavs, fordi du ikke er vant til at tale om følelser, eller er du utryg over for din partner?

2: Øv digEr du utrænet, er der kun én vej frem. Nemlig at øve dig i at få sagt højt, hvad du tænker. Begynd i det små. F.eks. er komplimenter et skønt sted at begynde. Beslut dig for, at du én gang om dagen skal give din partner en kompliment det kan være stort som småt: Det er dejligt, at du tager ud af bordet er måske en sætning, der lyder banal, men det er en rigtig god begyndelse.

3: Lav reglerEr du utryg, måske fordi din partner dominerer jeres samtaler? Læg mærke til, hvad det helt konkret er, din partner gør, som lukker dig ned. Sæt ord på dét: Fortæl, at du f.eks. får lyst til at trække dig fra samtalen, når du hele tiden bliver afbrudt. Bed din partner om at lade være med at afbryde.

Hvis din partner afbryder dig, er det en konkret konstatering, efterfulgt af et ønske om en ændret adfærd, som relativt let kan efterleves. Og som vil levne plads til dig i samtalerne.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx