Af Ritzau - 27/03-17 07:31; Opdateret: 27/03-17 09:08

Kvitteringen er væk: Hvad gør man så?Kvitteringen er væk: Hvad gør man så?

Forbrugeren mister ikke sin reklamationsret, bare fordi kvitteringen er væk. Men forbrugeren kan få svært ved at bevise sin ret.

storybild

Husker du at gemme kvitteringen, når du har været ud og shoppe? (Billede: Colourbox)

Hvis en ny printer eller køkkenmaskine går i stykker, gør kvitteringen det enklere at reklamere.

Men forbrugerens reklamationsret forsvinder ikke, bare fordi kvitteringen er blevet væk eller ulæselig, siger Jan Trzaskowski, professor ved Juridisk Institut på CBS.

- Juridisk har kvitteringen ikke nogen betydning ud over det bevismæssige. Den reklamationsret, du har efter eksempelvis købeloven, er ikke afhængig af, at du har en kvittering, siger Jan Trzaskowski.

- Men det kan jo blive et problem at bevise, at du rent faktisk har købt varen hos dem, og derfor tjener kvitteringen den funktion.

Bevisbyrden ligger nemlig hos forbrugeren.

- Men hvis du på anden måde kan dokumentere, at du har købt produktet på et givent tidspunkt, så er det fint nok, siger han.

- Man ser ofte, at folk siger: Husk at passe godt på kvitteringen, for hvis ikke du har den, kan du ikke gøre noget gældende. Og det er simpelthen ikke rigtigt.

Hvis kvitteringen er blevet væk eller ulæselig, kan du dokumentere købet på andre måder eksempelvis med et billede eller en fotokopi af kvitteringen, forklarer Thomas Ryborg, der er souschef i området for forbrugerklager under Nævnenes Hus.

- Så længe man har en kopi, så burde det være nok til at dokumentere, at man har købt den her vare, siger han.

Du kan også sandsynliggøre købet via en posteringsoversigt fra din netbank. Men det forudsætter, at du ikke har købt andre varer samtidig, så det er tydeligt, hvad du har købt hvornår, siger Thomas Ryborg.

Ofte kan en ordrebekræftelse også gøre det.

- En ordrebekræftelse vil være det samme som en kvittering: Dokumentation for købet, tidspunktet og prisen, siger han.

Hvis man absolut ingen beviser kan opdrive, kan en sidste redning være at undersøge, om butikken selv har en udgave af kvitteringen i deres computersystem.

- Hvis der er oplysninger i den erhvervsdrivendes system, så bør det være dokumentation nok, siger Thomas Ryborg.

- Men man kan nok ikke forlange, at den erhvervsdrivende går tilbage og roder et fysisk arkiv igennem.

Fakta om reklamation:

- Hvis en vare inden for to år får fejl eller mangler, giver reklamationen ret til at få varen repareret, ombyttet, returneret eller et nedslag i prisen.

- Reklamation gælder ikke ting, der forventeligt holder sig kortere end to år, for eksempel madvarer, sliddele eller batterier.

Kilde: forbrug.dk, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

/ritzau/FOKUS

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx