Af - 09/05-14 10:35

Dansk horoskop- firma gik over stregen - får bødeDansk horoskop- firma gik over stregen - får bøde

Virksomheden Dam Communication A/S, der står bag hjemmesiden Astro.dk, har sendt reklamemails for årshoroskoper til danskere uden deres samtykke. Selskabet betaler nu en bøde på 10.000 kroner for spam.

storybild

Et horoskop-firma betaler en bøde på 10.000 kroner, efter Forbrugerombudsmanden har behandlet klager om spam. (Billede: KÜRSTEIN BENJAMIN)

Hvis man tror på mere mellem himmel og jord og har trang til at få at vide, om man har held i kærlighed i dag, så kan det måske være meget sjovt at få et tilbud om et års-horoskop tilsendt på mail.

Men hvis stjernetegn ikke lige er ens store interesse, kan det derimod være ret irriterende at blive spammet med nyt om vædderen og jomfruen, når man ikke har bedt om det.

Vil du opdateres løbende med nyheder inden for forbrug og erhverv? Så 'like' MX Penge her.

Og så er det også ulovligt, fastslår Forbrugerombudsmanden, der har set nærmere på en række klager over firmaet Dam Communication, der står bag Astro.dk.

Peter fra L'easy meldt til politiet
Peter fra L'easy meldt til politiet

Virksomheden betaler nu en bøde på 10.000 kroner for spam.

- Den konkrete sag er desværre blot én ud af en lang række sager, hvor forbrugere har modtaget reklamemails i deres indbakke fra selskaber, som de ikke har givet samtykke til. Spam er desværre fortsat et stort problem i Danmark og blandt mine særlige indsatsområder, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i november 2013 Dam Communication for at overtræde markedsføringslovens forbud mod spam.

Tusindvis af danske bilister får erstatning
Tusindvis af danske bilister får erstatning

Selskabet sendte reklamemails for årshoroskoper til en række personer, hvori det blandt andet lød: ”Få dit helt nye årshoroskop – en dejlig læseoplevelse, skrevet direkte til dig”.

Efterfølgende modtog Forbrugerombudsmanden 17 klager over Dam Communication i sin spampostkasse.
Klagerne har blandt andet oplyst, at de modtog reklamemails fra selskabet uden at have givet samtykke dertil. Flere af dem har oplevet, at det ikke var muligt at afmelde disse mails – hverken via et afmeldingslink i selve mailen eller ved at henvende sig direkte til selskabet.

Dam Communication har ikke kunnet dokumentere over for Forbrugerombudsmanden, at det havde indhentet forbrugernes samtykke, før det sendte reklamemails til dem.

Selskabet har valgt at vedtage en udenretlig bøde på 10.000 kr. for udsendelsen af de 17 uanmodede mails.

Mx.dk vil forsøge at få en kommentar fra Dam Communication A/S.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx