Af Ritzau - 23/03-17 12:41; Opdateret: 23/03-17 13:25

Danske brands misbrugt: Her prøver svindlerne at snydeDanske brands misbrugt: Her prøver svindlerne at snyde

Internetsvindel er kommet på danske hænder, og det betyder, at det er langt sværere at spotte. Svindlerne udnytter særligt velkendte danske designmærker.

storybild

Netsvindel er ikke længere forbeholdt svindlere, der forsøger at snyde dig på ubehjælpeligt "Google Translate"-dansk. Nu er svindlen også på danske hænder, og derfor kan du ikke længere stole på tommelfingerregler, som eksempelvis om siden er skrevet på ordentligt dansk, eller om priserne er afrundet rigtigt. (Billede: Colourbox)

Musselmalede kopper eller Kay Bojesen-figurer står højt på ønskelisten i mange danske hjem. Og pludselig dukker de op på Facebook - på tilbud!

Facebooksiden har det rigtige logo, linker til den rigtige hjemmeside og virker overhovedet ikke suspekt.

Klik. Køb.

Det eneste problem er, at kopperne eller figurerne aldrig kommer, selv om pengene for længst er blevet trukket. Faktisk er siden, hvor de blev købt, i mellemtiden forsvundet.

Den kedelige situation bliver mere almindelig, fortæller Toke Mølgaard, kommunikationschef hos e-mærket. Ifølge e-mærket er det en klar tendens, at svindlerne nu udnytter velkendte danske brands.

De oplever lige nu en række danske domæner, som lokker med Royal Copenhagen-porcelæn - men ikke har noget som helst med brandet at gøre, og aldrig har tænkt sig at sende noget retur for dine penge.

E-mærket har observeret samme svindelmønster på siderne myroyal.dk og royalshop.dk. Ifølge e-mærket er der tale om bedrageri. Toke Mølgaard fortæller, at de plagierer Royal Copenhagens side og bruger et identisk fotogalleri.

Internetsvindel er nemlig ikke længere kun forbeholdt svindlere fra fremmede himmelstrøg, der på ubehjælpeligt "Google Translate"-dansk forsøger at svindle sig til andres penge.

- Hidtil har der været nogle sprogfejl, som danske forbrugere har kunnet navigere ud fra. Bagmændene har også brugt valutaomregnere, så man har mødt et helt skævt beløb, siger Toke Mølgaard og fortsætter:

- Men når de bliver lavet af danske bagmænd, så kan de skrive bedre dansk, og det gør det sværere for danskerne at spotte de fejl, de ellers kan navigere efter. Priserne er afrundet, og de er heller ikke lige så prisaggressive.

Hos Royal Copenhagen er de opmærksomme på, at svindlere ønsker at udnytte deres brand, og de ærgrer sig over konsekvenserne for de kunder, der ikke når at opdage svindlen.

- I øjeblikket er der en falsk hjemmeside i omløb, som vores advokater arbejder intenst på at få lukket. Vi har også advaret om det via Facebook, fortæller Lars Tandrup, administrerende hos Fiskars Danmark A/S, der ejer Royal Copenhagen.

Tidligere har e-mærket observeret samme form for svindel på bekostning af de populære designfigurer fra Kay Bojesen. Her foregik svindlen blandt andet på siderne jyskoutlet.com og dealgaver.com.

- De tager et brand, der for danskerne er urørligt. Et brand vi slet ikke har vane at møde som kopieret. Har man været i udlandet har man måske prøvet at komme hjem med en Lacoste T-shirt, som ikke er helt rigtig. Men nu tager de fat i de "hellige" danske brands, siger kommunikationschef Toke Mølgaard.

Administrerende direktør hos Fiskars Danmark A/S Lars Tandrup forklarer, at Royal Copenhagen kun kan opfordre til øget opmærksomhed, når man shopper på nettet.

- For eksempel kan man holde øje med webadressen, være opmærksom på, om tilbuddet næsten lyder for godt til at være sandt, holde øje med om betalingsmulighederne er mistænkelige, se om virksomhedsoplysningerne er korrekte, siger han og tilføjer:

- Er man i tvivl, kan man altid kontakte Royal Copenhagen eller tjekke Trustpilot, som også kan være en indikator på, om den pågældende side er reel.

Råd til at undgå netsvindel:

- Bagmændene bag svindlen kan sagtens være danske, og derfor er det ikke længere nok at kigge efter, om sproget er i orden og priserne virker realistiske.

- En del af svindlernes taktik er, at de lukker siderne op og lukker dem ned igen. Det sker gerne i takt med, at de kører et sponsoreret indlæg på Facebook. Det er typisk om aftenen, de åbner dem, hvor man ved, at danskerne handler mest.

- Tjek om virksomheden har e-mærket. Man skal kunne klikke på e-mærket, så det fører til en side, der viser et certifikat. Er du i tvivl, så tjek om virksomheden fremgår af e-mærkets egen side.

- Gå ind i butikken via hoveddøren - altså gennem den officielle side, for eksempel via en Google-søgning.

Kilde: Toke Mølgaard fra e-mærket.

/ritzau/FOKUS

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx