Af - 27/10-14 15:54

Tilbudsavisen er tæt på at uddøTilbudsavisen er tæt på at uddø

Flere og flere danskere siger ‘nej tak’ til fysiske tilbudsaviser, og supermarkederne er tæt på at nå smertegrænsen, mener ekspert.

storybild

(Billede: polfoto)

I årevis har de væltet ind af brevsprækken, men snart kan det være slut.

Efterhånden har så mange danskere sagt nej tak til fysiske tilbudsaviser, at det ikke længere kan betale sig for supermarkederne at trykke dem.

Det mener Per Østergaard Jacobsen, der er ekstern lektor på Copenhagen Business School.

Så nemt er det: Drop mærkevare-mad og spar 20.000 kroner
Så nemt er det: Drop mærkevare-mad og spar 20.000 kroner

Han har gennemgået Post Danmarks tal for antallet af husstande, som afviser reklamerne, og over for detailfolk.dk forklarer han, at dagligvarekæderne snart har nået smertegrænsen.

- Jeg tror, at man et eller andet sted bliver nødt til at revurdere en række af de måder, man har gjort det på tidligere. Folk bliver mere og mere lede ved reklamer, og den tendens er der fortsat. Man bliver træt af bombardementet, siger Per Østergaard Jacobsen til detailfolk.dk.

På landsplan er der nu hele 36,5 ‘nej-takkere’. I 2013 lå tallet på 28 procent.

Storkøbenhavn har en andel på 48,4 procent, der ikke vil have reklamer i postkassen.

Dan Jørgensen angriber supermarkeder
Dan Jørgensen angriber supermarkeder

Per Østergaard Jacobsen oplyser, at den omsætning i dagligvarehandlen, der skyldes tilbudsavisen, er faldet fra 14,7 procent i 2011 til 13,9 procent i 2013.

Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop, mener, at det er er for tidligt at droppe tilbudsavisen helt, men han er enig i, at den lever på sine sidste år.

- Der kommer til at gå nogle år endnu, før vi må sige farvel til den trykte tilbudsavis. Men det er rigtigt, at vi i stigende omfang flytter vores ressourcer over på den digitale platform, siger han til metroxpress.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx