Af Ritzau - 05/05-17 09:55

TDC kæmper mod global trend med tv-bokseTDC kæmper mod global trend med tv-bokse

I hele den vestlige verden skærer kunderne tv'et fra. Det oplever TDC også, men kæmper mod med alle midler.

storybild

Netflix er en af de streamingtjenester, der får kunder til at fravælge tv-pakken. (arkivfoto) (Billede: Free/Newspaq)

Det bliver sværere og sværere for TDC at holde på sine lukrative tv-kunder. Kunderne kan se Netflix, HBO og andre ting via internettet. Så er kabel-tv mindre vigtigt. TDC prøver dog med næb og kløer at holde på kunderne.

Alene i årets første tre måneder har 22.000 tv-kunder forladt TDC, svarende til 244 kunder om dagen. De vælger i høj grad helt at undlade at have tv.

- Første kvartal er typisk der, hvor vi ser den største udskiftning. Det er her, der kommer prisstigninger, og så får det folk til at træffe valg om, hvad de gerne vil have, siger finansdirektør i TDC, Stig Pastwa.

Ud over kunder, der helt holder op med at betale flere hundrede kroner om måneden for tv, vælger flere kunder de større pakker fra og tager de mindste.

Hos TDC forsøger man at kæmpe mod tendensen, der presser den lukrative tv-forretning.

- Vi har lavet tiltag og er i gang med flere inden for vores tv-løsninger. Eksempelvis vores nye tv-boks. Den gør, at vi kan give en bedre oplevelse.

- Det, håber vi, kan gøre en forskel fremadrettet. Men vi er ikke glade for at have tabt 22.000 tv-kunder, det er klart, siger Stig Pastwa.

Han fortæller, at TDC fokuserer meget på, at gøre deres tilbud bedre for at skabe mere værdi for kunderne.

Via tv-boksen bindes kunderne tættere til TDC og får lettere adgang til selskabets indhold.

- Vi prøver at give så meget fleksibilitet, som vi kan. Og vi tror på, at det kan hjælpe os til at mindske afgangen. Det bruger vi mange kræfter på, siger direktøren.

30,1 procent af TDC's tilbageværende tv-kunder har nu tv-boksen.

- Jeg er lidt skeptisk over for strategien med denne her boks, som jeg ikke har set virke andre steder. Nu må vi se, om det kan hjælpe dem, siger TDC-analytiker hos Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen.

- Men det er et kæmpe problem for TDC dette her. Og en af selskabets største strategiske udfordringer.

- For at fravælge tv er tendensen i hele verden, og det er et åbent spørgsmål, om TDC's strategi lykkes, siger Michael Friis Jørgensen.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx