Af - 08/01-15 14:05

Salgsboom: Danskerne er vilde med gourmet-varerSalgsboom: Danskerne er vilde med gourmet-varer

Danske butikker, der sælger gourmet-produkter, har på i løbet af to år oplevet en vækst i indtjeningen på 52 procent.

storybild

Konfektureproducenten Peter Beier Chokolade er blandt de virksomheder, der mærker danskernes stigende efterspørgsel efter gourmet-varer.

Selv om danskerne ofte bliver kaldt en nation af tilbudsjægere, så bruger vi flere og flere penge på luksus-varer.

En ny brancheanalyse, som Berlingske Research har foretaget, viser at de 37 største virksomheder samlet set har haft en vækst i brutto-fortjenesten med 200 millioner kroner fra 2011 til 2013, svarende til 52 procent.

McDonald’s lancerer 'gourmet'-restaurant
McDonald’s lancerer 'gourmet'-restaurant

Det skriver Business.dk.

Overskuddet er ligeledes steget med 49 procent.

Det er blandt andre bagerkæden Lagkagehuset, chokoladeproducenten Summerbird, vinforhandleren Kjær & Sommerfeldt samt Peter Beier Schokolade og lakridskongen Johan Bülow, der står for den store vækst.

Danske økovarer bliver revet væk i udlandet
Danske økovarer bliver revet væk i udlandet

- Det handler om at forsøde den ellers lidt kedelige leverpostejtilværelse og få en smag af det luksusliv, vi havde før krisen. Det er til at overskue rent økonomisk med en bøtte Bülow-lakrids eksempelvis. Det er en luksus, vi alle kan have adgang til og nyde godt af, siger Louise Byg Kongsholm fra Pej Gruppen, der er ekspert i forbrugertrends, til business.dk.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx