Af Mads Brandsen - 21/09-17 22:27

Se billedet: Dansk burgerkæde får høvl for 'sexistisk' reklame - vi vil da tænke over det Se billedet: Dansk burgerkæde får høvl for 'sexistisk' reklame - vi vil da tænke over det

Grillen Burgerbar tager kritikken til sig, efter kæden har fået kritik for at være sexistisk i en reklame.

storybild

(Billede: Iris (modelfoto). )

'Sun's out, buns out'.

Sådan skrev Grillen Burgerbar på Facebook og Instagram tidligere på måneden – ledsaget af et billede af en kvinde med en velformet bagdel på en bænk, hvor der står to saftige burgere ved siden af. På hendes t-shirt aner man, at der står: 'Bite Me'.

Det fik Lisbeth Lauritsen op i det røde felt.

'Jeg er SÅ træt af de her sexistiske reklamer. Hvorfor ikke bare reklamere med at burgeren smager godt?! Det er jo Cult-reklamerne om igen', skrev hun på et Facebook-opslag, der er kommenteret mere end 1.300 gange. Her støtter mange op, mens nogle også siger hende imod.

Hos Grillen Burgerbar, der driver fire restauranter i København, en i Aarhus og en i Lisbeth Lauritsens hjemby, Aalborg, vækker den voldsomme reaktion nu stof til eftertanke.

»Da vi lavede opslaget, tænkte vi ikke, at det kunne blive modtaget sådan. Men selvfølgelig kan jeg godt se, at man kan tænke sådan. Havde vi vidst, at nogen ville reagere negativt, havde vi skrevet noget andet,« siger grundlægger, medstifter og direktør Michael Listov-Saabye fra Grillen Burgerbar.

Han tager ikke æren for ordspillet, hvor 'buns' både refererer til brioche-bolle og bagdel.

»Vi er ikke first movers der,« siger han.

Er det tilfældigt, det er en kvinde, der er med på opslaget?

»Det er faktisk en af vores medarbejdere, der selv har tilbudt os, at hun gerne vil være med. Det kunne sagtens have været en mand. Jeg tror ikke, det havde medført samme reaktion, selv om det vel kunne være lige så sexistisk, hvis man lagde et billede op med en fyr i bar overkrop.«

Så når det er en kvinde, er det helt tilfældigt?

»Hvis man ser på vores Facebook-målgruppe, er det faktisk mest piger, der liker os. Vi har ikke tænkt over køn på den måde – men snarere tænkt over hvilke opslag, vi gerne vil lave,« siger Michael Listov-Saabye.

Fremover vil han og kollegerne tænke mere over opslagene.

»Jeg tror ikke, at vi vil begrænse os i forhold til vores idéer, men vi vil da tænke mere over, hvordan reklamen kan blive modtaget. Det er mit indtryk, at folk generelt synes, det er en okay måde at reklamere på, men vi vil da tænke over det alligevel.«

BT ville gerne have talt med Lisbeth Lauritsen, men hun har ikke været mulig at træffe grundet budgetforhandlinger. Når hun ikke debatterer burgerreklamer, sidder hun nemlig i byrådet i Aalborg for Socialdemokratiet.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx