Af - 01/09-14 22:50

Danskerne er vilde med at samle rabatmærkerDanskerne er vilde med at samle rabatmærker

36 procent af danskerne samler på rabatmærker i supermarkeder, viser ny undersøgelse. Pas på med at lade dig forblænde, siger ekspert.

storybild

36 procent af danskerne samler på rabatmærker i supermarkeder, viser ny undersøgelse. (Billede: polfoto)

- Skal du have mærker med?
Det spørgsmål har rigtig mange danskere fået, når de står ved kassen i supermarkedet.

Mange store detailkæder som Føtex, Netto, Bilka og Superbrugsen har indført mærke-kampagner, der giver forbrugere rabat på udvalgte produkter.

Rabatklubber kan blive en spamfælde
Rabatklubber kan blive en spamfælde

Eksempelvis kan man hos Dansk Supermarked i øjeblikket få rabat på Alessi-produkter, hvis man samler minimum 25 guldmærker. For at opnå det, skal man dog minimum have købt varer for 1.250 kroner.

Og forbrugerne er tilsyneladende vilde med konceptet: I en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Metroxpress, svarer hele 36 procent af danskerne, at samler på den slags værdimærker.

Ekspert advarer mod forbruger-fælde
Ekspert advarer mod forbruger-fælde

Men selv om der kan gå sport i at jagte rabatter på stegepander, håndklæder eller vaser, så kommer ordningerne ikke forbrugerne til gode samlet set, lyder det fra en ekspert samt foreningen Aktive Forbrugere.

- Rabatordninger gør det sværere for forbrugere at gennemskue de reelle priser på markedet, og det skader priskonkurrencen. I sidste ende er det forbrugerne selv, der betaler regningen, siger Klaus Melvin Jensen, der er talsmand for Aktive Forbrugere.

Jan Møller Jensen, der forsker i kundeloyalitet, advarer også mod at at lade sig forblænde af butikkernes mærke-kampagner:

- Hvis du kan få en kunde til at samle mærker, så er der en ekstra anledning til, at vedkommende tager i Bilka næste gang i stedet for at vælge Coop’s butikker. Og det er ikke nødvendigvis en fordel for kunden, siger Jan Møller Jensen, der er lektor på Syddansk Universitet.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx