Af - 27/08-14 22:43

Rabatklubber kan blive en spamfældeRabatklubber kan blive en spamfælde

Mange danskere videregiver personlige oplysninger, når de melder sig ind i rabat- og kundeklubber.

storybild

Mange forbrugere bliver bombarderet med spam og reklamer, når de har meldt sig ind i en rabatklub, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk. (Billede: polfoto)

Tilmeld dig en rabatklub og få løbende besparelser på udvalgte produkter.

Den slags loyalitets-ordninger vinder frem i danske butikker, men som kunde skal man være varsom med at sige ja tak, lyder det fra en ekspert samt Forbrugerrådet Tænk.

Det skriver Newspaq.

Ekspert advarer mod forbruger-fælde
Ekspert advarer mod forbruger-fælde

Mange forbrugere skriver nemlig uden at vide det under på, at deres personlige oplysninger, herunder mail, adresse og telefonnummer, kan videregives til andre virksomheder.

Og dermed kan rabatklubben ende med at blive en spamfælde.

- Vi får tit henvendelser fra folk, der bliver kontaktet af alle mulige virksomheder, og som ikke kan slippe af med dem igen. Vi ser ofte, at folk er endt med at give samtykke, til at gud og hver mand kan ringe dem op, maile dem eller sende fysiske breve. Det kan virke meget generende, siger Jakob Steenstrup, der er jurist hos Forbrugerrådet Tænk.

Sure brugere: Rabatklub bombarderer os med spam
Sure brugere: Rabatklub bombarderer os med spam

Jan Møller Jensen, der er forsker i kundeloyalitet ved Syddansk Universitet, fraråder helt at jagte rabatter gennem en klub:

- Butikkerne stiller det dygtigt op. Man ender med at skrive under med alle fordelene i tankerne, samtidig med at der med småt står, at man giver lov til at ens personlige data kan bruges, som man lyster. Man skal passe på, at man ikke giver lov til at sælge dataen videre, siger han til Newspaq.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx