Af - 18/05-14 15:46

Et buttet glas fylder rundtEt buttet glas fylder rundt

Det smørbare kakao-nødde-pålæg fylder 50 år.

storybild

Nutella er ikke bare et smørtbart pålæg. Det en en del af den italinske identitte og det bliver markeret med et jubilæumsfrimærke af det italienske postvæsen. Nutella har tidligere sponsoreret det italienske fodboldlandshold. (Billede: Det italienske postvæsen / Poste Italiane)

Nutella 50 i år – og man må sige, det er gået som smurt for chokolade-nødde-cremen. Alene sidste år blev der konsumeret ikke mindre end 350 millioner kilo Nutella fordelt på 160 lande, skriver BBC i anledning af de smørbare jubilæum.

Det var italieneren Pietro Ferrero – ham, der har lagt navn til Ferrero Rocher-chokolade - som efter Anden Verdens krig gik på jagt efter en lille luksus, som almindelige mennesker havde råd til. Kakao var dyrt. Derfor er der kun lidt kakao, men rigelige mængde hasselnødder, som det nordlige Italien er rig på, i Nutella.

I 1946 kom de første glas af forløberene til Nutella på hylderne under navnet 'Supercrema'.

Derfor er mørk chokolade så godt for dig
Derfor er mørk chokolade så godt for dig

Men det var Pietro Ferrero søn Michele Ferrero, som i 1964 relancerede det kakao-nøddecremen med en ny optimeret opskrift og det i dag nærmest ikoniske, buttede glas. Ferrero-gruppen er i dag et sandt chokolade-imperium med en omsætning på otte milliarder euro sidste år, hvoraf en femtedel alene kom fra Nutella.

Slanke københavner-piger spiser mest chokolade
Slanke københavner-piger spiser mest chokolade

Ferrero-koncernen opkøber hvert år en fjerdeldel af verdens produktion af hasselnødder.

Der er 97 hasselnødder i et glas Nutella med 750 gram.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx