17/10-17 14:06; Opdateret: 17/10-17 15:24

H&M: Det er sikrest at brænde sundhedsfarligt tøjH&M: Det er sikrest at brænde sundhedsfarligt tøj

Tøjfirmaet H&M mener ikke, at der findes egnede metoder til genbrug af tøj med for højt kemikalieindhold.

storybild

H&M-koncernen markedsfører sig blandt andet på at prioritere bæredygtighed meget højt. Reuters/Arnd Wiegmann

København. Når tøjkæden H&M årligt sender flere ton usælgeligt tøj på forbrændingen i stedet for at genanvende det, er det fordi, der ikke findes bedre alternativer.

Det siger Cecilia Strömblad Brännsten, der er selskabets globale talsperson inden for bæredygtighed.

- Produkter, der overskrider de gældende grænseværdier for kemikalier, kan ikke genanvendes på en måde, der er sikker.

- Lige nu findes der ikke metoder, der kan genbruge råmaterialerne i stor skala.

- De nuværende genbrugsmetoder består blandt andet i at rive tøjet i stykker på mekanisk vis. Det fjerner ikke de farlige stoffer, siger hun.

TV2 har i programmet Operation X konstateret, at H&M sender fabriksnyt tøj til forbrænding i Roskilde, selv om tøjkæden udadtil markedsfører sig som bæredygtig.

Det kan være tøj, der indeholder for store mængder farlige stoffer eller er vandskadet af kloakvand.

Ifølge TV2's aktindsigter har det siden 2013 drejet sig om 12 ton årligt.

At tøj, der indeholder ulovlige mængder problemfyldte stoffer, overhovedet havner i Danmark, er dog ifølge Cecilia Strömblad Brännsten en undtagelse.

- Det er meget sjældent, at produkter, som ikke overholder vores kemikalieregler, når frem til det land, hvor det skulle have været solgt.

- Alle sendinger testes på et uafhængigt laboratorium i det land, hvor tøjet fremstilles.

- Derfor fanger vi også de fleste problematiske leverancer. Men i sjældne tilfælde når testresultaterne ikke frem, før ordren er sendt af sted, siger hun.

Talspersonen forsikrer dog, at ingen af disse varer nogensinde kan nå frem til danske forbrugere.

- Det er aldrig sket, blandt andet fordi de er fire-seks uger undervejs, før de når frem. Og det er altså sjældent, at vi opdager disse problemer så sent, siger hun.

H&M-gruppen omfatter foruden tøjkæderne af samme navn også mærker som Monki, Cos og Cheap Monday.

Koncernen solgte sidste år for næsten 223 milliarder svenske kroner, svarende til 173 milliarder danske kroner.

/ritzau/

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx