Af - 19/12-16 17:33

Unge giver arbejdsgiverne problemer, fordi de ikke tjekker dette på mobilenUnge giver arbejdsgiverne problemer, fordi de ikke tjekker dette på mobilen

De går glip af job og vigtige informationer. Arbejdsgiverne har oplevet mange konsekvenser af unge ikke aflytter deres telefonsvarer.

Bildstrecke im Grossformat »

Kilde: En undersøgelse, som YouGov har udarbejdet for metroxpress i perioden 27. til 31. oktober 2016.

'Velkommen til telefonsvareren. Du har to nye beskeder. Første besked blev modtaget i går klokken...'

Vi er vist alle dus med stemmen, der guider os iennem de indtalte beskeder på vores telefonsvarer. Men en hel del af os orker ikke at aflytte beskederne.

Faktisk er det kun omkring halvdelen, der aflytter deres telefonsvarer, når de modtager en sms om, at der er lagt en besked på svareren. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for metroxpress.

Derimod vælger 22 procent kun at aflytte svareren nogle gange, mens 11 procent aldrig får lyttet til beskederne.

Blandt unge er det hele 40 procent, der kun nogle gange eller aldrig får aflyttet beskederne på telefonsvareren, og det skaber problemer for de unges arbejdsgivere.

Like MX Penge på Facebook, hvis du vil opdateres med artikler om forbrug, iværksætteri og arbejdsmiljø.

Hos Ungarbejde.dk hjælper man virksomheder med at få kontakt til unge jobsøgende, og her har Ole Holdgaard, leder af jobportalen, været ude for, at unge går glip af henvendelser og jobtilbud fra virksomheder, fordi de ikke tager telefonen eller aflytter deres telefonsvarer.

- Så ringer virksomhederne til os for at få hjælp til at råbe den unge ansøger op. Men jeg kender jo selv problemet fra, når jeg skal have fat i de unge. De vender ikke nødvendigvis tilbage, når man lægger en besked, siger Ole Holdgaard til metroxpress.

Han har på baggrund af problemet lavet en guide til brugerne af Ungarbejde.dk, der beskriver, hvorfor det er vigtigt for deres fremtidig jobsituation at få aflyttet sin telefonsvarer.

Tendens: Mor tager med til jobsamtalen
Tendens: Mor tager med til jobsamtalen

Også Tivoli, Coop og FK Distrubution har haft kommunikationsproblemer, fordi de tror, de kan give information til deres unge medarbejdere gennem telefonsvareren. På den måde er de unge blandt andet gået glip af muligheden for at tage ekstra vagter.

Nu har Tivoli besluttet, at telefonsvareren ikke længere er en måde at kommunikere til de unge medarbejdere på.

Voldsomt mange unge får smerter på jobbet
Voldsomt mange unge får smerter på jobbet

Men hvorfor er de unge så dårlige til at få aflyttet deres svarer? Det har Søren Schultz Hansen, forfatter til bogen ’Digitale indfødte på job’, et svar på:

De synes, det er noget langsommeligt noget at kommunikere via telefonsvareren. Så det er helt meningsløst at lægge besked på unges telefonsvarer.
Det svarer Søren Schultz Hansen til metroxpress.

Udsigten til job får studerende til at vælge naturvidenskab
Udsigten til job får studerende til at vælge naturvidenskab

Han forklarer, at de unge derfor tager det som en selvfølge, at man ikke indtaler væsentlige informationer på telefonsvareren.

- Problemet er, at de ældre har den omvendte logik. For dem er det modsatte lige så selvfølgeligt – at man selvfølgelig aflytter sin telefonsvarer, siger Søren Schultz Hansen, der også er ekstern lektor i digital kommunikation på Copenhagen Business School.

'Ung mor' skifter karriere: Har fået job som stripper
'Ung mor' skifter karriere: Har fået job som stripper

Han har hørt masser af eksempler på, at unge går fejl af arbejdsgiveren, fordi arbejdsgiveren har kommunikeret vigtige informationer på en anden platform end dem, unge tænker er mulige.

- Mange forsømmer at forventningsafstemme om, hvordan man taler sammen: 'Kommunikerer vi over Facebook, lægger vi beskeder på telefonsvareren og så videre', siger ansættelsesretschef i Dansk Arbejdsgiverforening Flemming Dreesen.

Lærer afsløret i frækt bijob - nu er hun arbejdsløs
Lærer afsløret i frækt bijob - nu er hun arbejdsløs

Han mener dog, at det i sidste ende er de unge, der skal være bedre til at se ud over deres egne behov og kommunikationsvaner.

Unge kan godt glemme, at det at være på en arbejdsplads er en forpligtende relation, og derfor kan de ikke bare tænke, at de kun svarer tilbage på de kommunikationskanaler, de selv benytter sig af.
Det siger Flemming Dreesen.


Har du læst disse?

Andre læser også

Hvad tænker du..?

Lige nu på BT.dk

Kendt dansk rigmandsdatter scorer...
bt.dk
Borgmester i sorg over Kjeld...
bt.dk
Brøndby og FCM dominerer: Her er...
bt.dk
Aktion i gang: Mand formentlig faldet...
bt.dk
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx