Af - 15/10-14 10:57

'Alt gik galt': SAS-passagerer har ventet i fire dage'Alt gik galt': SAS-passagerer har ventet i fire dage

Et SAS-fly, der i i lørdags skulle fra Gazipasa-lufthavnen i Tyrkiet til København, er blevet ramt af ekstreme forsinkelser. De sidste passagerer kommer først hjem i aften.

storybild

(Billede: polfoto)

Flyselskabet SAS kommer formentlig til at hænge på en stor erstatnings-regning til mange af de 134 passagerer, der i lørdags skulle fra Gazipasa-lufthavnen i Tyrkiet til København.

For som SAS’ pressechef selv udtaler det, så opstod der en situation, hvor “alt, der kunne gå galt, gik galt.”

SAS dømt til at betale millioner af kroner for handicappede passagerer
SAS dømt til at betale millioner af kroner for handicappede passagerer

På grund af kraftigt tordenvejr, koordineringsproblemer og transaktionsfejl er mange af passagererne blevet forsinket i hele fire døgn.

De sidste kommer først hjem til København i aften, oplyser SAS.

Det skriver standby.dk.

- Der opstod lørdag en situation, hvor alt, der kunne gå galt, gik galt. På grund af kraftigt tordenvejr omkring Gazipasa-lufthavnen ved Alanya blev vores fly omdirigeret til Antalya-lufthavnen. Vi kunne ikke få en ordentlig dialog med vores handlingselskab i Gazipasa, ligesom vi havde koordineringsproblemer mellem SAS’ kontrolcentre i København og Stockholm, siger pressechef for SAS i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, til standby.dk.

SAS lemper mobil-regler
SAS lemper mobil-regler

SAS havde ikke et andet fly at sende af sted, forklarer hun:

- Vi ombookede om natten over 100 passagerer til andre fly. Men så opstod transaktionsfejl, så de nye flybilletter ikke kunne læses af vores samarbejdspartner i Gazipasa, da passagererne næste dag, søndag, kom i lufthavnen. Så måtte vi begynde forfra. Det var en aldeles uheldig situation for vores rejsende, hvilket vi naturligvis dybt beklager.

En af de uheldige rejsende var Torben Asbjerg fra Klampenborg. Han valgte sammen med to andre par at rejse hjem på egen hånd, hvilket blev en dyr fornøjelse:

- Vi tre par brugte 40.000 kroner på taxa, hotel og flybilletter, men jeg tænker også på mange af de ældre passagerer, som måtte blive i Gazipasa-lufthavnen. De havde ingen mobiltelefon og fik ingen information fra SAS’ handlingselskab i lufthavnen. Og vi har efter hjemkomsten stadig ikke hørt fra SAS. SAS kan ikke være sin opførsel bekendt – vi er harme, siger han til standby.dk



Har du læst disse?

Andre læser også

Hvad tænker du..?

Lige nu på BT.dk

Jes Dorphs søn gik på samme skole som...
bt.dk
Efterlyser vinderen: Dansker har...
bt.dk
LIGE NU: Rørt kronprins Frederik...
bt.dk
Dansk turistmål truet af lukning...
bt.dk
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx