Af Ritzau - 26/01-17 09:07; Opdateret: 26/01-17 10:45

25.000 kunder har sagt farvel til Nordea i 201625.000 kunder har sagt farvel til Nordea i 2016

Tusindvis af danske Nordea-kunder har takket af efter begivenhedsrigt år.

storybild

Nordeas øverste chef, Casper von Koskull, vil øge kundernes tilfredshed med Nordea i 2017. 25.000 danske kunder forlod banken i 2016. Arkivfoto. (Billede: Free/Nordea)

Nordea har mistet 25.000 kunder i Danmark i 2016 ud af i alt 1,6 millioner kunder. Det oplyser banken i forbindelse med et pressemøde, hvor Ritzau Finans er til stede.

Ud af de 25.000 kunder, der har sagt farvel, var omkring 12.000 såkaldte Fordel pluskunder, der har mindst fem produkter i banken.

Nordeas udlån til de danske kunder faldt i 2016 med 2,9 procent, mens indlånet er faldet 3,7 procent.

Nordea har torsdag fremlagt regnskab for 2016. Et år, som topchef Casper von Koskull i regnskabet kalder "formentlig det mest begivenhedsrige år i Nordeas historie".

I foråret viste et gigantisk læk af dokumenter fra et advokatfirma i Panama, at Nordea hjalp kunder med at oprette anonyme selskaber i skattely. Det førte til massiv kritik af storbanken.

Nordea slår fast i en præsentation af regnskabet, at "mediesager som Panama Papers rammer både kundetilfredshed og image".

I regnskabet slår topchefen fast, at Nordea i 2017 blandt andet skal have fokus på stærk etik.

Og Casper von Koskull venter samtidig, at banken allerede i år kan vinde kundernes gunst tilbage.

- Kundetilfredshed er et nøgleområde, som vi arbejder hårdt på at forbedre, og som vi burde være i stand til at forbedre i 2017, siger han ifølge Ritzau Finans.

Nordea arbejder samtidig på at nedbringe bankens omkostninger. Topchefen mener godt, at banken kan forbedre kundetilfredsheden, samtidig med at omkostningsprocenten bliver nedbragt.

- Vi kan øge vores tilgængelighed, så vi bliver nemmere at arbejde samme med for kunderne, og samtidig mener vi, at vi kan blive mere effektive, sagde Koskull.

I regnskabet siger Casper von Koskull, at Nordea skal have fokus på "at omstille organisationen til at være den bedste inden for compliance med en stærk etik og en værdibaseret kultur, der gør, at vi kan opfylde vores forpligtelser over for samfundet og skabe værdi for både kunder og aktionærer."

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx