Af Ritzau - 03/05-17 11:31

Pirater finder nye jagtmarker ud for Vestafrikas kysterPirater finder nye jagtmarker ud for Vestafrikas kyster

Fordobling af antallet af piratangreb ved Afrikas vestkyst vækker bekymring hos Danmarks Rederiforening.

storybild

Skibe, der passerer Afrikas vestkyst, er i stigende grad mål for piratangreb. Det viser en ny rapport fra organisationen Oceans Beyond Piracy. Udviklingen bekymrer Danmarks Rederiforening. (Billede: Free/Colourbox)

Mens piratangrebene mod handels- og fragtskibe ud for Somalias kyster er stilnet af, er der sket en opblomstring af angreb på den anden side af det afrikanske kontinent.

En ny rapport fra organisationen Oceans Beyond Piracy viser, at der sidste år blev registreret 95 angreb og angrebsforsøg på skibe i Guineabugten sydvest for Afrika.

Det er dobbelt så mange som året før. Desuden er antallet af ofre for angrebene vokset fra 1225 til 1921 personer.

Særligt er der sket en stigning i antallet af kidnapninger.

Udviklingen vækker bekymring hos Danmarks Rederiforening.

- Tallene viser med al tydelighed, at pirateri fortsat udgør en væsentlig trussel mod den civile skibsfart, om vi så taler Øst- eller Vestafrika.

- Derfor er det utrolig vigtigt, at rederierne fortsat forbereder sig, før de besejler farvande med en pirattrussel, siger underdirektør Maria Bruun Skipper, Danmarks Rederiforening.

Farvandene sydvest for Afrika er en væsentlig hovedfærdselsåre for skibsfarten. Også danske rederier har store interesser i området.

- Vestafrika og Guineabugten i særdeleshed har stor betydning for danske rederier.

- Til enhver tid befinder der sig godt 30 danske skibe, der opererer i området, og cirka 500 gange om året går et dansk skib i havn i området, siger Maria Bruun Skipper.

Hun fortæller, at der sidste år var to tilfælde, hvor danske skibe kom under angreb fra pirater i området. I begge tilfælde blev angrebene afværget.

Problemet med pirater har gennem en del år voldt problemer for skibsfarten ud for Afrikas Horn. Men her er angrebene stilnet betydeligt af.

EU har iværksat en flådeoperation i området, og samtidig har skibene tilladelse til at have bevæbnede vagter om bord.

Ved Afrikas vestkyst er der ikke iværksat en tilsvarende flådebeskyttelse, og det er heller ikke tilladt for skibene at have bevæbnede vagter om bord.

Det skyldes ifølge Maria Bruun Skipper, at de 18 kyststater ikke tolererer, at skibenes personale bærer våben.

Den danske regering bevilgede sidste år 13,3 millioner kroner til et EU-program mod pirateri i Guineabugten.

Desuden har Danmark sendt en maritim rådgiver med militær baggrund til regionen.

Det er ifølge Maria Bruun Skipper nødvendige skridt for at få opbygget et juridisk system, der kan håndtere truslen fra piraterne.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx