Af - 22/12-16 22:34; Opdateret: 23/12-16 20:32

Facebook kan blive obligatorisk på dit arbejdeFacebook kan blive obligatorisk på dit arbejde

De seneste måneder er flere virksomheder begyndt at bruge Facebook som arbejdsredskab. Men det holder ikke i længden, vurderer ekspert i sociale medier.

Bildstrecke im Grossformat »

Workplace by Facebook.

Du har sikkert hørt om virksomheder, der kæmper med ansatte, som fordriver tiden på Facebook. Men hos it-virksomheden Larsen&Toubro er det næsten omvendt. Her skal medarbejderne være på Facebook i arbejdstiden.

Sådan har det været i nogle måneder - siden Facebook lancerede deres alternativ til en intern kommunikationsplatform på arbejdspladsen: 'Workplace by Facebook'.

Like MX Penge på Facebook, hvis du vil opdateres med artikler om forbrug, iværksætteri og arbejdsmiljø.

'Workplace by Facebook' er separeret fra din private Facebook-konto. Her logger du på med din arbejdsmail, og alle dine 'venner' består af dine kolleger. Det er altså en side for sig, men platformen ligner det normale Facebook.

Hos 'Larsen&Toubro' er man glad for at kunne bruge Facebook som et arbejdsværkstøj:

Alle i organisationen får opdateringer på, hvad der sker på de forskellige kontorer og hvilke events, der bliver afholdt. Vi deler billeder og ikke mindst resultater - liker og kommenterer hinandens opslag. Det betyder dialog og anerkendelse, som er efterspurgt af medarbejderne.
Det siger Sarbajit Deb, direktør for Norden hos Larsen&Toubro og fortsætter:

- Konsulenterne hos vores kunder i Jylland arbejder dertil mere effektivt sammen med os i København, så vi mærker uden tvivl en større sammenhængskraft.

Facebook-stifter vågner hver morgen op til denne lækre kendte stemme
Facebook-stifter vågner hver morgen op til denne lækre kendte stemme

Larsen&Toubro er ikke de eneste, der har glæde af 'Workplace by Facebook'. Siden lanceringen 10. oktober er flere 1.000 virksomheder i hele verden hoppet med på vognen, oplyser Facebook.

- På arbejdspladserne går der en del tid med at følge op på, hvor ens mails eller dokumenter er landet i virksomheden. Det problem kunne man forestille sig, at 'Workplace by Facebook' løste, da man med muligheden for at like, kommentere og dele beskeder og dokumenter bedre kan følge med i processerne, siger Jan Damsgaard, digital vismand og professor i digitalisering på Copenhagen Business School til metroxpress.


Test dig selv: Ved du, hvor gamle de
Test dig selv: Ved du, hvor gamle de "nye" medier er?

Men ekspert i sociale medier, Thomas Bigum, tror ikke på, at intranettet har en fremtid. Og det er på trods af, at de i hans virksomhed, Bigum&Co, bruger Facebook-intranettet og er glade for det.

- Facebook har meldt sig ind i en kamp, hvor de ikke på hjemmebane. De er oppe imod nogle dygtige spillere som eksempelvis Microsoft, der ikke laver andet, siger han til metroxpress og sammenligner forsøget med dengang, FC Zulu spillede mod FCK.

Facebooks fordel er dog, at de har en brugerflade, som folk kender, men det er langt fra nok til at vinde kampen, mener eksperten.

På den lange bane kan det gå hen og blive helt pinligt, at de prøver at kæmpe mod de store intranet-spillere.
Det siger Thomas Bigum.


LÆS OGSÅ: Facebook laver ny portal: Nu kan de gamle også være med

LÆS OGSÅ: TINDER-TIRSDAG: Her er de SJOVESTE jule-beskeder på Tinder

Har du læst disse?

Andre læser også

Hvad tænker du..?

Lige nu på BT.dk

Prins Felix går sin egen vej - gør...
bt.dk
44 ruter ramt efter busselskabs konkurs
bt.dk
FCM-guldvindere: 'Stakkels' Brøndby...
bt.dk
BT erfarer: Brøndby betaler 11...
bt.dk
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx