Af - 20/05-14 10:09

Supermarked indfører topløs frugtafdelingSupermarked indfører topløs frugtafdeling

Coop smider toppen i udvalgte butikker i maj. Det vovede initiavtiv skal reducere madspild.

storybild

Coop forsøger sig mig med et vovet forsøg her i maj i udvalgte butikker. Ananas sælges topløs. (Billede: polfoto/arkiv)

Coop har taget et nyt dristigt initiativ for at lokke kunderne til at købe flere ananas, undgå madspild og reducerer udledningen af drivhusgasser. Udvalgte SuperBrugsen- og Kvicklybutikker sælger i maj ananas - uden top. Det skriver epn.dk.

Initiativet er et forsøg på at reducere madspild, da mange kunder vælger ananas fra, der er blevet lidt gule i toppen, selv om frugten intet fejler. Supermarkederne må derfor ofte smide ellers gode ananas ud.

LÆS OGSÅ: Ny øl-regel sætter bryggere i fuld sving

Samtidig kan der være 40 procent flere ananas i en fragtcontainer, når toppen er skåret af i produktionslandet. Det reducerer CO2-udledningen per ananas væsentligt, når de transporteres fra Costa Rica til de danske Coop-butikker.

Når transporten optimeres, bliver ananasen også billigere.

- En ananas uden top koster 5 kroner mindre end en almindelig ananas, så det må siges at være en betydelig reduktion, siger Peter Løth, kategorigruppechef for frugt og grønt i Coop til epn.dk.

LÆS OGSÅ: Supermarkeder sælger færdigskåret salat og frugt som nyt og friskt men skjuler alderen

Endvidere bruges de afskårne toppe til foder til kvæg i Costa Rica, mens toppen for det meste ender i skraldespanden i Danmark.

Spørgsmålet er bare om danskerne er parat til topløs frugt?

Ifølge foreningen Stop Spild Af Mad har en del forbrugere været skeptiske, men foreningen er ifølge epn.dk positiv over for CO2-reduktionen.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx