Af Ritzau - 28/03-17 15:11

Chauffør: Uber har integreret folk på arbejdsmarkedetChauffør: Uber har integreret folk på arbejdsmarkedet

Lukningen af kørselstjenesten Uber i Danmark kommer til at gå ud over de 2000 chauffører, der kører for Uber.

storybild

Lukningen af kørselstjenesten Uber kan have store konsekvenser for nogle af de 2000 chauffører, der kører for Uber i Danmark. Det siger Uber-chauffør Nicolai Jørgensen. (Billede: Scanpix/Thomas Lekfeldt)

Tirsdag fik Uber-chauffør Nicolaj Jørgensen en besked, han bestemt ikke er tilfreds med.

På et pressemøde, hvor han deltog, meddelte Uber, at selskabet lukker i Danmark, og at han fra 18. april ikke længere kan køre for selskabet.

- Det er en virkelig ærgerlig beslutning, siger han.

Nicolaj Jørgensen kører Uber som bibeskæftigelse, og selv om det derfor ikke kommer til at ramme ham hårdt økonomisk, så kender han mange chauffører, som lukningen vil have store konsekvenser for.

- Jeg kender personligt flere, hvor forskellen for dem fra at bo på gaden eller have en lille lejlighed er, at de kører Uber.

- Uber har også været et fantastisk til at integrere folk på arbejdsmarkedet, som har haft svært ved at få fodfæste, netop fordi der ikke har været specielle sprogkrav til chaufførerne, siger han.

Kristian Agerbo, der er talsmand for Uber i Danmark, siger, at Ubers hovedprioritet lige nu er at sørge for, at chaufførerne kommer godt videre.

- Det betyder, at vi giver dem den rådgivning, de har behov for, og at vi arrangerer partnerskaber med forskellige parter som for eksempel vikarbureauer.

- Vi vil gøre, hvad vi kan for at udfylde det hul, der nu kommer i deres liv, siger han.

Nicolai Jørgensen mener også, at det er trist for forbrugeren, at kørselstjenesten ikke længere skal eksistere.

- Vi forbrugere har et valg om alt, men lige omkring transportområdet der skal vi åbenbart ikke have lov til at have et valg.

- Det er en trist dag for forbrugeren, som nu skal ud og betale for en dyr og dårlig service, siger han.

Han synes samtidig, at det er pinligt for København, at man ikke ønsker at have Uber.

- Som hotel- og konferenceby vil vi gerne promoveres på at være den her store internationale hovedstad, men vi ønsker bare ikke at have en af de største delekørselsapplikationer til rådighed, siger han.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx