Af Ritzau - 27/06-17 10:42

Tænk advarer flykunder om kamp for kompensationTænk advarer flykunder om kamp for kompensation

Norwegian måtte mandag aflyse en stribe fly. Flypassagerer har krav på erstatning, men skal nok kæmpe for den.

storybild

Norwegian måtte mandag aflyse en stribe afgange, da man ikke kunne skaffe piloter i den travle sommersæson. (Billede: Free/Norwegian Air Shuttle / Arkiv)

Norwegian kunne mandag ikke overtale sine piloter til at opgive deres fridage for at opfylde et presset sommerprogram. Det gav en bølge af aflysninger.

Forbrugerrådet Tænk fortæller, at kunderne har ret til kompensation, men nok kommer til at kæmpe for den.

Det norske lavprisselskab fortæller tirsdag, at man er tilbage i normal drift, men kan ikke afvise, at det sker igen.

- At vi måtte aflyse afgange er selvfølgeligt dybt beklageligt. Hvis man er blevet ramt, så får man direkte besked af os. Så kan man vælge at få pengene tilbage, siger informationschef hos Norwegian Daniel Kirchhoff.

- Ellers kan man ringe til vores kundeservice, der vil gøre deres yderste for at få passageren frem til deres destination.

- Vi havde vanskeligheder med at finde alternativ transport i weekenden og forstår godt frustrationen.

Hos Forbrugerrådet Tænk fortæller vicedirektør Vagn Jelsøe, at man som passager har nogle helt konkrete rettigheder, hvis ens fly bliver forsinket eller aflyst.

Og det lige meget, hvor travlt flyselskaberne har givet sig selv.

- Det findes ganske klare regler. De lyder, at hvis et fly er forsinket eller aflyst, så har man krav på kompensation.

- Og man har krav på at blive bragt frem på anden vis eller sine penge tilbage. Er man fanget der, hvor man er, så skal man have kost og logi, siger Vagn Elsøe.

Han understreger, at længere forsinkelser udløser kompensation. Bliver man ombooket eller puttet i en bus og ankommer for sent, så skal der falde penge.

Mens reglerne er meget klare, så går det mindre godt med selskabernes villighed til at opfylde dem.

- Alle vores undersøgelser viser, at folk ikke kender reglerne og flyselskaberne er - pænt sagt - meget dårlige til at informere folk om deres rettigheder.

- Billedet er, at selskaberne ikke giver folk noget, med mindre man selv beder om det. Og hvis man gør, så forsøger de at henvise til alle mulige undtagelser, siger Vagn Elsøe.

Misser man en koncert, hotelreservation, lejebil eller andet på grund af en forsinkelse, er det dog den rejsendes eget problem.

- Det må man selv ligge og rode med. Selv om det selvfølgeligt kan være virkeligt surt, siger Vagn Elsøe.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx