Af Ritzau - 27/06-17 09:09; Opdateret: 27/06-17 09:25

Købelysten skuffede i Danmark i majKøbelysten skuffede i Danmark i maj

Detailsalget steg med marginale 0,1 procent i maj i forhold til april. Det var mindre end ventet.

storybild

Før krisen købte folk køkkener, nu køber de rejser og oplevelser. Det kan delvist forklare det svage detailsalg. (Billede: Free/Colourbox/arkiv)

Detailsalget steg marginalt i maj med 0,1 procent fra april. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Det var mindre end ventet ifølge estimater indsamlet af Bloomberg. De viste, at de adspurgte økonomer havde ventet en stigning på 0,3 procent.

- I maj trak varegrupperne beklædning op med en stigning på 1,6 procent, mens varegruppen fødevarer og andre dagligvarer faldt 0,2 procent.

- Når man ser på detailhandlens konjunkturer var de i maj også forsigtigt positive, hvilke stemmer med detailomsætningsindekset der de sidste fem måneder har været stigende, skriver Danmarks Statistik.

Samlet ligger detailsalget dog fortsat en smule lavere end i 2010, som er det år, statistikken måler op imod.

- Dansk økonomi har gennem de seneste par år befundet sig i et økonomisk opsving – men selv om, at det går fremad, så går det ikke lige stærkt i alle dele af dansk økonomi.

- En af de sektorer, som strukturelt set er under pres er detailhandlen. Selv om der er pæn fremgang i det samlede private forbrug, så buldrer de danske butikker desværre ikke frem, skriver cheføkonom hos Dansk Erhverv Steen Bocian i en kommentar.

Han skriver, at væksten i detailsalget har været på 0,5 procent det sidste år. Derfor er han ikke enig i, at tendensen er positiv.

- Tilbage i perioden fra 2004-2006 steg detailhandlen med over 5 procent om året. Væksten i detailhandlen er med andre ord en tiendedel af, hvad vi så inden krisen.

- Desværre må vi konstatere, at Danmarks Statistiks overskrift ikke stemmer overens med deres egne tal, når de konkluderer, at der er tale om en stigende positiv udvikling i detailsalget, skriver han.

En del af forskellen kan dog ifølge Steen Bocian findes i, at folk i højere grad køber ting som rejser og oplevelser, hvor den før krisen stod på biler og dyre køkkener.

Samtidigt betyder nethandlen, at der bliver handlet mere i udlandet.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx