18/07-17 07:37; Opdateret: 18/07-17 10:11

Dårlige lån gav svensk bank i Danmark et hak i tudenDårlige lån gav svensk bank i Danmark et hak i tuden

Handelsbanken måtte sætte millioner til side til dårlige lån i andet kvartal, og det kan ses på resultatet.

storybild

Handelsbanken i Danmark havde igen kvaler med nedskrivningerne i andet kvartal. Free/Handelsbanken

København. Svenske Handelsbankens danske del må i andet kvartal - perioden fra april til og med juni - notere sig et mindre overskud end i årets tre første måneder.

Banken har nemlig måttet sætte betydeligt flere penge til side til lån, der risikerer ikke at blive betalt tilbage.

Det viser regnskabet for Handelsbanken, der er en af Skandinaviens største banker.

- Der vil altid være et vist udsving fra kvartal til kvartal. Vi har lidt højere nedskrivninger i denne her periode. Men det vigtige for os er, at vi har et meget lavt niveau for halvåret.

- Og når vi kigger på vores udlån, så er det stærkt, og vores kunder er solide, siger administrerende direktør for Handelsbanken i Danmark, Lars Moesgaard.

Tabene på dårlige kunder i Danmark steg til 53 millioner kroner i kvartalet. I første kvartal var det tal på blot tre millioner kroner.

I 2017 var banken ramt af massive nedskrivninger på samlet 716 millioner svenske kroner, som ifølge banken relaterede sig til enkelte store kunder.

Alt er dog ikke en jammerdal for Handelsbanken i andet kvartal. Indtægterne steg til 443 millioner kroner på trods af de lave renter, og omkostningerne dykkede en smule.

Derfor kunne Handelsbanken vise et driftsresultat på 190 millioner kroner, et fald fra 230 millioner kroner fra første kvartal.

Handelsbanken har 57 filialer i Danmark og udlån for 72,6 milliarder danske kroner. Samlet har Handelsbankens danske kunder 31,5 milliarder kroner stående i banken. En stigning på 24 procent fra samme tidspunkt sidste år.

Med ekstremt lave renter er indlån ikke just en god forretning for banker lige nu.

- Det er klart, at vi isoleret set ikke kan tjene penge på indlån i dag. Det er et udtryk for, at vi tiltrækker mange nye gode kunder, og at eksisterende kunder betror os deres penge.

- Samlet set er det positivt for os, for det giver grobund for, at vi på langt sigt kan udvikle endnu stærkere kunderelationer og udvikle forretninger, siger Lars Moesgaard.

/ritzau/

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx