Af - 21/01-14 08:00

Disse biler skal oftest på værkstedDisse biler skal oftest på værksted

Der er stor forskel på, hvor ofte bilister må en tur på værksted. Toyota-ejere har færrest antal besøg hos mekanikeren.

storybild

Toyota-ejere har færrest besøg på værkstedet, viser undersøgelse. (Billede: AXELSEN SANNE VILS)

Danske bilister sender i gennemsnit den firehjulede på værksted 1,9 gange om året, viser tal fra Forbrugerstyrelsen.

Men bag tallet gemmer der sig store forskelle fra bilmærke til bilmærke.

En undersøgelse, som værkstedsportalen Autobutler.dk har foretaget, viser at Seat-bilejere oftest må en tur på værksted, mens Toyota-indehavere slipper med langt under det halve antal besøg hos mekanikeren.

- Vi har formidlet 120.000 opgaver mellem danske bilejere og værksteder igennem de seneste tre år og har derfor tunge data på, hvilke værkstedsopgaver, danskerne får udført, siger administrerende direktør hos værkstedsportalen autobutler.dk, Christian Legêne.

Denne bilproducent laver den første selvkørende bil
Denne bilproducent laver den første selvkørende bil

Toyota kalder 242.000 biler tilbage: Kan ikke bremse
Toyota kalder 242.000 biler tilbage: Kan ikke bremse

Undersøgelsen viser, at der er stor forskel på, hvor ofte de enkelte bilmærker må en tur forbi bilmekanikeren.

Toyota indtager en førsteplads med kun 2,47 reparationer per 100 indregistrerede køretøjer i Danmark.

- Det er glædeligt, for vi har også et stort fokus på at producere biler, som netop er pålidelige og driftsikre, siger Anders Tystrup, pressechef hos Toyota Danmark.

I den modsatte ende af skalaen ligger Seat, der har fået udført 6,87 opgaver per 100 indregisterede køretøjer.

- Definitionen af en reparation er jo bred, og ikke negativ, da det dækker over alt fra serviceeftersyn, skift af olie, med mere, så dette har intet med kvaliteten af den enkelte bil at gøre, siger direktør i Seat, Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

- Jeg er sikker på, at statistikken hænger sammen med, at Seat ikke er lige så godt repræsenteret over hele Danmark, som de andre mærker på listen. Dette betyder, at kunderne skal køre længere for at komme til en Seat Servicepartner, end tilfældet er for de andre mærker. Og dette er vi ved at lave om, idet vi kontinuerligt er i markedet efter nye partnere til både salg af biler og til at give kunderne en serviceoplevelse, tilføjer han.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx