Af - 22/08-13 07:00

Konkurrencejægere lænser virksomheder på FacebookKonkurrencejægere lænser virksomheder på Facebook

Grådige danskere rotter sig sammen i stemmeklubber på Facebook, så de kan vinde den ene konkurrence efter den anden.

storybild

Friluftsland er en af de virksomheder, der har oplevet, at stemmefuskere har forsøgt at vinde deres konkurrence. (Billede: Facebook)

'Send dit bedste feriebillede ind, få flest likes og vind en rejse for dig og din familie'.

Sådan nogle konkurrencer er der mange af på Facebook.

Men mange virksomheder bliver udsat for stemmefusk fra såkaldte stemmeklubber. Klubberne består af fuskere, der ikke kender hinanden, men er enige om at stemme på det medlem, der først deltager i konkurrencen, så vedkommende sandsynligvis vinder.

- Det er en dårlig forretning for virksomheden, når de vil skabe opmærksomhed om sit brand og skaffe nye kunder. De her mennesker går bare efter iPad'en eller rejsen, forklarer Facebook-ekspert Thomas Bigum.

LÆS OGSÅ: Firmaer køber venner på Facebook

Han vurderer, at danske virksomheder hver dag laver mellem 30 og 50 konkurrencer på Facebook. De bruger konkurrencerne til at kræse for kunder eller skaffe nye ved kort efter konkurrencen at tilbyde et af deres produkter billigt.

Men virksomhederne skal dog ikke regne med, at der er nye kunder blandt stemmefuskerne:

- Det er typisk folk, der aldrig vil købe noget, for de har ikke råd til det, siger Thomas Bigum.

Selv om det er en dårlig forretning for virksomhederne og ærgerligt for de andre deltagere, så er stemmeklubberne ikke ulovlige:

- Vi interesserer os kun for, hvad de erhvervsdrivende gør, siger chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden Tina Morell og forklarer, at markedsføringsloven, som sætter reglerne for konkurrencerne på Facebook, kun gælder virksomhederne og ikke forbrugerne.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx