Af Jeppe Elkjær Andersen - 18/10-17 16:24; Opdateret: 18/10-17 16:41

Kunder er rasende på Bilka: Solgte billige iPhones, men nægter nu at levere demKunder er rasende på Bilka: Solgte billige iPhones, men nægter nu at levere dem

Flere danskere føler sig snydt af Bilka, der nu nægter at sende iPhones ud til betalende kunder.

storybild

ARKIVFOTO. (Billede: Claus Fisker)

Flere personer har købt en iPhone 8 til en yderst favorabel pris hos Bilka. Her mener man dog, at der er sket en fejl, og derfor har supermarkedskæden annulleret flere personers ordre. Det får flere folk til at undre sig.

På Bilkas Facebookside kan man læse flere skuffede kunders opslag. Flere personer skriver, at de har bestilt en iPhone 8, som skulle stå til en pris på 4.323 kroner for en udgave af den populære telefon med 64 gigabyte.

Det skriver Ekstra Bladet.

Bilka har efterfølgende sendt en mail til de personer, som havde bestilt iPhonen til den gode pris. Her oplyser de, at der har været en fejl i deres systemer, hvorved prisen blev noget lavere, end den, der var tiltænkt.

'Beklageligvis har vores IT-systemet i går forårsaget nogle prisfejl på nogle ganske få varenumre, hvorfor prisen på den pågældende telefon fremgik af vores hjemmeside til en usædvanlig lav pris, kr. 4.323,00 kr - i øvrigt uden at der på nogen måde, havde været reklameret med denne usædvanligt lave pris som led i en kampagne eller lignende,' skriver Bilka blandt andet i mailen.

De slår yderligere fast, at prisen på iPhonen var 'urealistisk lav'.

Men den forklaring er der flere på Facebook, der ikke køber.

En person ved navn C Schou Jeppesen skriver blandt andet til Bilka, at vedkommende har bestilt det pågældende tilbud, men at handlen er blevet annulleret.

'Hej. Vi har bestilt en iPhone 8 i jeres webshop, nu har i tilladt jer at annullere handlen, det den åbenbart var sat billigere end i syntes den skulle være, hvilket er jeres ansvar. Har i lyst til at uddybe hvordan i har ret til Det? Jeg har fundet det her link, hvor jeg læser det som om i ikke har ret til at trække købet tilbage. Hvad går der galt for jer i den her proces? Casper,' skriver han i to opslag.

I begge opslag får han opbakning fra flere personer med samme oplevelse.

En der hedder Trine-Maj Siff Hansen, en der hedder Michael Kaanbjerg og en kvinde ved navn Nadja Ougaard Sørensen, der svarer på C Schou Jeppesens opslag på Bilkas Facebook-side på følgende måde:

'Hej Casper, det samme skete for mig - mega øv. Går du videre med det?'

Det bekræfter Casper, der i opslaget også får et svar fra Bilka.

Her skriver en medarbejder ved navn Julie følgende:

'Hej Casper. Det er korrekt, at vi har annulleret et mindre antal bestillinger, der er afgivet, da der var tale om en åbenlys prisfejl. Vi tager forbehold for prisfejl på vores hjemmeside, selvom vi selvfølgelig er ærgerlige over, at fejlen kunne ske. Vi har analyseret købsmønsteret, mens fejlen stod på, og det indikerer klart, at mange af køberne har været opmærksomme på den åbenlyse prisfejl og handlet på denne. Således er der eksempelvis adskillige, som har købt mange telefoner, hvorfor det må vurderes som værende i "ond tro". Helt overordnet er det et mindre fåtal, der har købt størstedelen af de telefoner, der nåede at blive solgt. Under alle omstændigheder beklager vi ulejligheden og ønsker dig en dejlig dag. Hilsen Julie.'

Casper - eller C Schou Jeppesen - svarer til det, at han vil gå videre med sagen, hvilket han også opfordrer andre til.

Over for Ekstra Bladet forklarer jurist i Forbrugerrådet Tænk Jakob Steenstrup, at en forretning kun må annullere sådanne ordrer, hvis en kunde har handlet 'i ond tro' - altså hvis prisen er sat til at være urealistisk lav. Men det mener han ikke, den har været i dette tilfælde.

»Det kan godt være, at den her pris er billig, men det er efter min opfattelse bestemt ikke en åbenlyst urealistisk pris. Bevisbyrden for ond tro ligger i øvrigt hos Bilka,« siger han.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx