Af - 11/09-14 15:58; Opdateret: 11/09-14 16:46

Diesel-bilister betaler for velhaveres luksus-elbilerDiesel-bilister betaler for velhaveres luksus-elbiler

Danske købere af luksus-elbilen Tesla er i år sluppet for at betale næsten 200 millioner kroner i registreringsafgift. Gildet betales af almindelige diesel-bilister.

storybild

El-luksusbilen Tesla er med en pris på typisk 600.000-800.000 afhængigt af udstyr forbeholdt de få. Men med en offentlig støtte på gennemsnitligt over en million kroner pr. bil er Teslaen et godt køb for dem, der har råd. - Det er et godt tilbud, siger Liberal Alliances skatteordfører Ole Birk Olesen, som selv har et eksemplar stående i carporten. Han ser gerne, at alle biler uanset brændstoftype ligesom el-biler bliver fritaget for registreringsafgiften. (Det er ikke Ole Birk Olesen på billedet). (Billede: polfoto/arkiv)

Ejerne af luksus-elbilen Tesla kan smile bredt, når de kører lydløst ned ad Strandvejen. Som følge af skatteaftalen fra 2012 er Teslaerne ligesom andre el-biler fritaget for registreringsafgift, og det betyder, at en Tesla-ejer gennemsnitligt slipper for at betale over en million kroner i registreringsafgift.

El-biler strømmer ud på de danske veje
El-biler strømmer ud på de danske veje

I alt er de 184 danske Tesla-købere fra januar-august i år sluppet for at betale næsten 200 millioner i registreringsafgift, viser beregninger, som Danske Bilimportører har foretaget for metroxpress. Gildet betales af dieselbilejerne, som med skatteaftalen blev pålagt en ekstra afgift på omkring 1.000 kroner om året per bil.

Afdelingschef i FDM Torben Kudsk kalder det 'skævt', at almindelige diesel-bilister, som har brug for en bil for at passe deres arbejde, skal finansiere danske velhaveres luksus el-biler.

Eurovision-elbiler blev ladet op med dieselolie
Eurovision-elbiler blev ladet op med dieselolie

Der er noget helt galt med bil-afgiftssystemet, når velhavende danskere får millionstøtte til at købe luksus el-biler, og når miljø- og CO2-effekten samtidig er tæt på ikke-eksisterende, siger han og tilføjer:

- Jeg tror ikke, politikerne har tænkt det sådan, da de lavede reformen, for Teslaen kom først på markedet efter reformen. Der er jo ikke ikke meget C02-reduktion i at give et forholdsvis eksklusivt segment så stor støtte til at købe en luksus el-bil. Det viser, at politikerne skal passe på med at gætte på, hvordan markedet vil udvikle sig, og at vores afgiftssystem er oldnordisk skævt indrettet.

Nu kommer der elbiler på motorvejene: Frygt for højere priser
Nu kommer der elbiler på motorvejene: Frygt for højere priser

Venstre skatteordfører, Torsten Schack Pedersen, er – selv om Venstre er forligspartner på skattereformen – tilbøjelig til at give Kudsk ret.

- Det var ikke vores ide at øge afgiften på dieselbiler. Det var regeringens, siger skatteordfører Torsten Schack Pedersen (V) og tilføjer:

- Det er åbenlyst, at det her skal laves om. Det giver jo ikke meget miljø for pengene. Nu lader vi den her ordningen køre tiden ud (til og med 2015, red.), og så vi må lave et system, der ikke favoriserer el-biler så meget, men har et bredere sigte om at fremme miljøvenlige teknologier, siger han.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra skatteminister Benny Engelbrecht (S).

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx