Af - 07/05-14 09:16; Opdateret: 22/05-14 07:32

Jem & Fix solgte forfalskede motorsaveJem & Fix solgte forfalskede motorsave

Efter metroxpress fredag gik ind i sagen, fortryder Jem & Fix, at man ikke fortalte det til kunderne.

storybild

(Billede: Arkivfoto/Polfoto)

For godt et halvt år siden kunne denne avis afsløre, at Bilka ved en fejl havde solgt 1.400 falske Ralph Lauren-poloer.

Først da sagen kom frem, fortrød Bilka, at man ikke havde sagt til kunderne, at de var blevet fuppet.

I dag kan metroxpress så fortælle, at Jem & Fix for i marts i fjor solgte godt 1.400 motorsave af mærkevaren Oregon.

Men først i dag bliver det offentliggjort, at savenes vitale dele; kæder og sværd er kinesiske forfalskninger.

De var ifølge Oregon farlige at bruge.

- Butikskæden satte både forbrugernes sikkerhed og vores omdømme i spil. Savene burde være fjernet fra markedet, siger kommunikationsdirektør David Dugan fra Oregon i USA.

Selv om Jem & Fix fik blev underrettet om at have solgt kopivarer, holdt man det hemmeligt for forbrugerne.

Efter metroxpress fredag gik ind i sagen, fortryder Jem & Fix.

- Vi burde have annonceret for at få solgte motorsave retur. Og derfor vil vi annoncere i lignende tilfælde i fremtiden, lover salgs- og indkøbsdirektør Claus Petersen

Snart skal Jem & Fix i retten, fordi Oregon vil have erstatning. Jem & Fix forsikrer om, at savene ikke er farlige.

__________________________________________________________

Jem & Fix' redegørelse i sagen:

__________________________________________________________

Kronologisk forløb og data om piratkopierede dele til kædesaven Garden

jem & fix har i en årrække samarbejdet med H.P. Schou. Virksomheden er blandt de større danske grossistvirksomheder. H.P. Schou har gennem årene leveret varer til jem & fix i upåklagelig kvalitet.

Garden er jem & fix’s eget varemærke, som blandt andet bruges til motorsave, produceret gennem H.P. Schou.

Blount Inc. er et anerkendt amerikansk selskab, der bl.a. producerer motorsave og dele til motorsave under mærket ’Oregon’. Ultimo marts 2013 gør Blount Inc. opmærksom på, at jem & fix sælger Garden motorsave med piratkopierede kæder og sværd. Kæder og sværd er forfalsket med Oregon-navnet.

jem & fix svarer straks Blount Inc., at sagen vil blive undersøgt til bunds. Samtidig kaldes alle motorsave hjem fra butikkerne. De får eftermonteret de originale kæder og sværd. Opmærksomheden på eventuelle reklamationer over allerede solgte motorsave skærpes.

En omfattende undersøgelse i samarbejde med H.P. Schou viser, at H.P. Schous kinesiske producent i alt har fremstillet 3.895 motorsave med forfalskede kæder og sværd. jem & fix har nået at sælge 1.453 motorsave med kopidele, de fleste i marts 2013. Savene er solgt kontant. Derfor kan køberne ikke identificeres.

Forfalskningerne er udført dygtigt og minutiøst. Den samme kinesiske producent har i øvrigt leveret motorsave til H.P. Schou med originale Oregon kæder og sværd. De forfalskede kæder og sværd er siden analyseret af SGS med hovedkontor i Schweiz. Analysen er gennemført af SGS’ afdeling i Kina. Den viser, at de testede, forfalskede produkter ikke har kvalitetsmangler.

jem & fix har ikke kunnet konstatere noget unormalt mønster i reklamationerne gennem de seneste 13 måneder. Der har tilsyneladende ikke været reklamationer over sværd og kæder. Antallet af reklamationer har ligget i den lave ende i forhold til produktgruppen.

jem & fix og H.P. Schou har siden skærpet bestræbelserne på at kunne afsløre piratkopierede produkter eller dele af produkter, før de kommer på markedet.

Blount Inc. har indbragt sagen for Sø- og Handelsretten 12. Maj 2014. Sagen er endt i retten af to årsager. Dels en uenighed om størrelsen af en erstatning til Blount, dels om formuleringen af en offentliggørelse af sagen.
   
jem & fix og H.P. Schou er indstillet på at betale en erstatning til Blount Inc. Juridisk skal der betales kompensation, når en forfalsket vare er bragt på markedet. Uanset at både jem & fix og H.P. Schou har været i god tro. I dette tilfælde påtager H.P. Schou sig at betale hele erstatningen til Blount Inc.

Blount Inc. har stillet krav om, at de solgte produkter med piratkopierede kæder og sværd i en offentliggørelse karakteriseres som farlige for forbrugerne. Det kan jem & fix ikke gå med til, fordi det ville være at lyve for forbrugerne. Mønstret i reklamationerne viser, at forbrugerne ikke har haft problemer med de piratkopierede kæder og sværd. Derudover fremgår det af kvalitetsundersøgelsen, at produkterne ikke led af mangel på kvalitet.
 
Kommentar fra jem & fix, salgs- og indkøbsdirektør Claus Petersen:
 
jem & fix definerer kvaliteten på vore produkter i samarbejde med vores leverandører. Samhandelsaftaler sikrer, at alle love og regler overholdes.

Vi følger kvaliteten på alle varer nøje gennem vores reklamationsovervågning. Inputtet kommer fra kunderne, og reklamationerne er vigtige for at kunne kontrollere og overvåge et produkts kvalitet. Samarbejdet med kunderne er særdeles værdifuldt. Vores erfaring er, at kunderne reagerer prompte, når der er problemer med kvaliteten.

I den konkrete sag har vi været særligt opmærksomme på reklamationer over motorsaven siden marts 2013. Vi har i dag fulgt motorsavene med de forfalskede dele nøje i 13 måneder. I den periode har der ikke været noget at unormalt at bemærke og slet ikke på sværd og kæder. Reklamationsprocenten ligger på et endda lavt niveau. Vores leverandør har desuden fået lavet en test hos SGS. Testen viser, at kvaliteten af de piratkopierede sværd og kæder er i orden.

jem & fix står således ikke med et kvalitetsproblem. Derfor kan vi heller ikke hævde, at de forfalskede dele er en risiko for sikkerheden. Brugerne skal som sædvanligt anvende sikkerhedsudstyr og følge anvisningerne til brug og vedligeholdelse.

At der er tale om kopier, bestrider vi ikke. Det er en rigtig kedelig sag for alle parter, at vores leverandør er blevet snydt af en underleverandør. Herigennem bliver både jem & fix og Blount Inc. inddraget uden skyld.

jem & fix har brugt sagen til at ransage, om vi burde ændre vore procedurer fremover.

Vi har et ansvar over for vores forbrugere. Men vi har også et ansvar over for de producenter, hvis varer vi sælger. Derfor forstår vi fuldt ud, at Blount Inc. er nødt til at reagere af hensyn til deres brand og juridiske ansvar som producent.

Vi kunne se gennem vores overvågning og undersøgelser, at forbrugerne ikke løb nogen risiko ved at bruge de uoriginale kæder og sværd. Forbrugerne kan stadig få udskiftet piratkopierne med originale dele, eller de kan få pengene retur. Derfor annoncerede vi ikke for at kalde flere produkter tilbage.

Havde vi set blot en antydning af problemer med kvalitet eller sikkerhed, havde vi naturligvis annonceret. Men for Blount Inc. som producent kan det i en given situation være juridisk vigtigt, at alle bestræbelser – herunder annoncering - er gjort på at informere forbrugerne om piratkopieringen.

Vores konklusion er derfor, at vi ikke mindst af hensyn til Blount Inc. burde have annonceret for at få allerede solgte motorsave retur. Og derfor vil vi annoncere i lignende tilfælde i fremtiden.

__________________________________________________________

Metroxpress har efter fremsendelsen af denne redegørelse, stillet Jem & Fix disse to spørgsmål:

1: Hvornår forelå analyseresultatet fra SGS?

2: Hvorfor trak I ikke for en sikkerheds skyld produkterne tilbage, når det er ubestridt, at der har været en periode, hvor der var uvished omkring kvaliteten og sikkerheden af produkterne?

Dertil svarer Jem og Fix:

1: Analyseresultatet forelå for ganske nyligt. Blev igangsat af vores leverandør og er udelukkende udarbejdet i forbindelse med den forestående retsag og for at bekræfte, det vi allerede vidste: At der ikke var kvalitetsproblemer.

2: Der var ingen kvalitetsproblemer. Produkterne havde allerede været på markedet siden oktober 2012. Havde der været problemer, ville vi havde vidst det længe før henvendelsen fra Oregon. Kunderne reagerer omgående og butikkerne melder straks ind, hvis der er alvorlige problemer med et produkt. Det gælder i øvrigt for alle produkter. Havde, der været kvalitetsproblemer, var produkterne blevet hjemkaldt længe før henvendelsen fra Oregon. I vores verden er 2 - 3 reklamationer over sværd og kæder på motorsave nok til, at vi griber ind.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx