Af Ritzau - 12/04-17 10:48; Opdateret: 12/04-17 13:14

Træt af dit arbejde? 7 trin til at få glæden tilbageTræt af dit arbejde? 7 trin til at få glæden tilbage

Et surt job kan føre til alt lige fra stress og mavepine til depressioner og sygdom. Er du kørt død på dit arbejde, så find ud af, hvordan du retter op på det.

storybild

(Billede: Scanpix)

Har du mistet arbejdsglæden, energien og lysten til at tage på arbejde?

Manglende arbejdsglæde kan gå ud over både din livsglæde og dit helbred, fortæller Arlette Bentzen, der er ekspert i arbejdsglæde.

- Mister vi arbejdsglæden, bliver vi mindre produktive og dårligere kolleger. Og har vi tilpas mange dårlige dage, tager vi negativiteten med os hjem, siger Arlette Bentzen og tilføjer:

- I værste tilfælde går det ud over vores helbred og kan påvirke vores nattesøvn, immunforsvar og føre til depressioner.

LISTE: 18 tegn på, at du HADER dit arbejde
LISTE: 18 tegn på, at du HADER dit arbejde

Når vi mister glæden ved arbejdet, skyldes det ofte vores relationer på arbejdspladsen eller manglende resultater, forklarer Jon Kjær Nielsen, der er trivselsekspert.

- Vores relationer og personlige kontakt og kemi med kollegerne er afgørende for, om vi trives på en arbejdsplads. Og det er de faglige resultater, vi skaber, også, siger han og forklarer, at det også er de to faktorer, som skaber arbejdsglæde.

Men uanset om den nedsatte arbejdsglæde skyldes relationer eller manglende resultater, så kan du ifølge begge eksperter selv gøre noget for at få glæden tilbage.

Mærk efter, og bliv bevidst om årsagen.

I første omgang er det vigtigste at blive bevidst om, hvorfor du har mistet glæden ved dit arbejde. På den måde kan du selv tage ansvar og gøre noget konstruktivt ved problemet.

Vær løsningsorienteret.

Vær ikke bange for at bede om hjælp. Gå til din nærmeste leder, og fortæl om problemet, men undgå at sætte dig selv i en offerrolle. Det kan virke som negativ adfærd og kan nemt opfattes som brok, fortæller trivselsekspert Jon Kjær Nielsen.

Vær derfor løsningsorienteret, når du konfronterer din leder, råder han.

Sig fra.

- Du skal turde sige fra. Både til arbejdsopgaver hvis du føler dig presset men også over for dine kolleger, siger ekspert i arbejdsglæde Arlette Bentzen.

Sæt klare mål.

Bryd de store opgaver ned i mindre bidder, og sæt deadlines, der ikke er for langt ude i fremtiden. På den måde skaber du overblik, undgår stress og føler hurtigere, at du opnår noget på arbejdet.

Bed om feedback.

Manglende ros og anerkendelse kan være en af de væsentlige årsager til nedsat arbejdsglæde, fortæller Arlette Bentzen.

Den positive feedback og anerkendelse er vigtigt, så husk at bede din leder om konkret feedback på dit arbejde. Så bliver du bevidst om, hvad du er god til, og på hvilke områder du skal udvikle dig.

Vær personlig.

Kollegerne er ofte dem, du tilbringer mest tid med i løbet af dagen. Dårlig social trivsel viser sig ofte at være årsagen til nedsat arbejdsglæde. Derfor skal du investere noget tid i det sociale samvær, så i lærer hinanden at kende.

- Lad være med at hænge din personlighed i garderoben sammen med hatten, råder trivselseksperten.

Sig op.

Hvis du har gjort, hvad du kan for at ændre på det, der ødelægger din arbejdsglæde, men der ingenting sker, så er det næste skridt at sige op, råder ekspert i arbejdsglæde Arlette Bentzen.

/ritzau/FOKUS

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx