Af Ritzau - 04/05-17 12:44; Opdateret: 04/05-17 15:03

Sådan kommer du dine irritable tarme til livsSådan kommer du dine irritable tarme til livs

Er oppustethed, mavesmerter og uregelmæssige toiletbesøg en velkendt del af din hverdag, så har du muligvis irritable tarme. Læs hvordan du spotter symptomerne.

storybild

Forskning viser, at nogle fødevarer skaber en bedre balance i tarmsystemet. Bananer kan du spise løs af, mens du skal holde igen med æblerne. Arkivfoto. (Billede: Scanpix/Niels Ahlmann Olesen)

Springer du dine toiletbesøg over, eller skal du omvendt sjældent på toilettet, så lider du måske af irritabel tarm, som er en lidelse, der rammer mellem 10 og 20 procent af danskerne.

Symptomerne forbundet med lidelsen påvirker både hverdagen og livskvaliteten for mange, forklarer Mette Borre, der er diætist og medforfatter til den nye bog "Toptrimmede tarme".

- Symptomerne kan være smerter i maven, oppustethed, luft i maven, ufrivillig frigivelse af luft, bøvser og skiftende afføringsmønstre, fortæller hun.

Ifølge diætisten ved man endnu ikke, hvorfor så mange døjer med irritable tarme, men kun at der er tale om en ændret bakteriesammensætning i tarmene.

Hun råder derfor til ro og regelmæssighed både hvad angår mad og toiletbesøg. Det hjælper ifølge diætisten til at skabe en bedre balance i tarmene og virker samtidig forebyggende.

Også klinisk diætist Anne Catherine Færgemann er enig i, at regelmæssighed er vigtig. Hun forklarer, at man derfor også råder til at spise på vanlige tidspunkter morgen, middag og aften.

Ud over tommelfingerreglen om regelmæssighed, kan du ifølge begge diætister også opnå en bedre tarmflora, hvis du spiser de helt rigtige fødevarer.

Flere studier viser nemlig, at nogle kulhydrater opfører sig anderledes i tarmsystemet, når de nedbrydes, og dermed forværrer tilstanden og symptomerne.

- Det er almindelige fødevarer som kikærter, sojabønner, rugbrød, løg, hvidløg, blomkål, jordskokker, æble og pære som giver symptomerne, fortæller Mette Borre.

Ved at følge det, hun kalder en low fodmap-diæt, som er en udelukkelsesdiæt på to til seks uger, kan du spise dig til mindre oppustethed, færre smerter og en bedre fordøjelse.

Fødevarer som bananer, gulerødder, knoldselleri, peberfrugt, hårde oste, spinat og squash står derimod øverst på listen over fødevarer, du skal spise.

Men helt at undlade bestemte fødevarer, kan ifølge diætist Anne Catherine Færgemann også have konsekvenser, da mange af grøntsagerne eksempelvis kan være gode kilder til fibre, som kroppen har brug for.

Hun råder derfor til, at man ikke selv begynder at fravælge bestemte fødevarer uden kyndig vejledning, og at man efter diæten så småt begynder at spise de udeladte fødevarer igen.

Fakta: Seks tegn på irritabel tarm

1. Maven er oppustet og udspilet.

2. Mavesmerter, som kan forsvinde ved afføring.

3. Afføringen er tynd, hård eller blandet, og er ildelugtende ligesom prutter.

4. Afføring flere gange i træk om morgenen. Også kaldet morgen-løberi.

5. Slim fra tarmen gennem anus.

6. Kortvarige, influenzalignende tilfælde.

Kilde: Netdoktoren.dk.

/ritzau/FOKUS

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx