Af Jeppe Elkjær Andersen - 03/11-17 22:20

Dansk supermarkedsgigant får hård kritik: I skræmmer kunderne!Dansk supermarkedsgigant får hård kritik: I skræmmer kunderne!

Landedirektøren for den danske supermarkedskæde Netto, Brian Seemann Broe, har indledt et frontalangreb på Coop, når det gælder økologi. Han mener, at Coop forsøger at skræmme forbrugerne til at købe økologi, tilmed til overpris. Informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, afviser anklagen.

storybild

ARKIVFOTO.

Det skriver Fødevarewatch, efter Politiken i forrige uge bragte et debatindlæg fra Brian Seemann Broe, der angriber Coop, når det kommer til økologi.

Debatindlægget fra Brian Seemann Broe kommer efter en større debat om økologi indledt af Coops forbrugermagasin Samvirke havde en forside, hvor en person iført gasmaske og heldragt spiser salat. Teksten på forsiden hed: 'Sprøjtegift er hverdagskost'.

Det fik efterfølgende Netto til at gå i offensiven for at promovere billig økologi, som man mener, er vejen til at fremme mere økologi hos danskerne. Det gjorde Netto blandt andet ved at sammenligne priser på økologi hos Netto og SuperBrugsen i flere avisannoncer.

I debatindlægget i Politiken skrev Brian Seemann Broe blandt andet, at økologi i den brede befolkning for alvor fik fat, da priserne på eksempelvis økologisk mælk kom ned på niveau med ikke-økologisk mælk. Og han uddyber:

'Det viser, at ønsket og viljen til at købe økologisk er der – men at husholdningsbudgettet også spiller ind, når beslutningen skal tages. Så hvis man som dagligvarekæde virkelig vil have flere danskere med på øko-bølgen og ikke bare prædike for koret, så skal man både gøre de økologiske varer tilgængelige, fristende og rimelige i pris.'

'Ville klæde dem med saglighed'

Herefter slår Brian Seemann Broe fast, at supermarkedskæder har kunnet få en større fortjeneste på netop økologiske varer - hvilket Netto, skriver landechefen, har gjort op med for længst. En slet skjult hentydning til, at han mener, Coop burde følge ord op med handling og gøre økologi billigere i deres butikker, som Netto har gjort.

Til Fødevarewatch uddyber Brian Seemann Broe sin pointe:

»Når man skræmmer forbrugerne til at købe økologi og samtidig lægger en højere indtjening på de økologiske varer, så er der noget moralsk forkert,« siger han med henvisning til Coop og SuperBrugsen.

I samme ombæring siger han, at netop supermarkedskæder som Netto og SuperBrugsen er ansvarlige for at gøre økologi nemmere tilgængeligt for forbrugerne og at Netto ikke ønsker at have en større avance på netop økologi.

Hos Coop ønsker informationsdirektør Jens Juul Nielsen ikke at gå ind i debatten om økologi og priser på samme. Men han siger følgende til mediet:

»Der er ikke tilnærmelsesvis den prisforskel på sammenlignelige varer. Og det ville klæde dem (Dansk Supermarked, red.) med et minimum af saglighed. Men det er dejligt at se, at Netto nu vil være med til at udvikle økologien i Danmark.«

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx