03/09-13 19:53; Opdateret: 03/09-13 21:37

Betale for nyheder? Nej tak!Betale for nyheder? Nej tak!

Betalingsmur: På bare to måneder er politiken.dk gået fra 43 millioner sidevisninger i maj til blot 29 millioner i juli i år.

storybild

(Billede: PhotoAlto/Polfoto)

Danskerne gider ikke betale penge for at læse nyheder på nettet. Det viser nye tal fra Danske Medier Research.

I hvert fald har nedgangen i trafikken på en af landets største netaviser politiken.dk været betydeligt større, end avisen selv forventede efter indførelsen af en såkaldt betalingsmur i slutningen af maj.

Sammenlignet med juni og juli måned sidste år er antallet af 'klik' på hjemmesiden faldet med godt 25 procent, viser tal fra Danske Medier Research, som Kulturen på NEWS har regnet på.

Politikens digitale chefredaktør, Lars Grarup, udtalte ellers i forbindelse med annonceringen af betalingsmuren tilbage i februar, at man kun forventede en trafiknedgang på 10-15 procent. Men på bare to måneder er politiken.dk gået fra 43 millioner sidevisninger i maj til blot 29 millioner i juli i år.

Nærige med klik
Faldet i trafikken på politiken.dk skal ses i lyset af den meget varme juli-måned, men bør alligevel få advarselslamperne til at blinke på Politikens chefgange, mener Filip Wallberg, journalistisk lektor på SDU:

- Det markante fald tyder på, at læserne er blevet nærige med klik, efter at de skal betale for at læse artikler, siger Filip Wallberg til Kulturen på NEWS.

Også Berlingske indførte i begyndelsen af august en betalingsordning på netavisen b.dk., der minder om Politikens - den såkaldte 'metered model', der bruges på flagskibet New York Times, som har haft stor succes med modellen.

Modsat Politiken lægger Berlingske alt sit indhold fra printavisen på hjemmesiden. Til gengæld skal Berlingskes abonnenter betale 79 kroner om måneden efter de første 10 gratis artikler. På Politiken koster det 44 kroner efter de 25 første gratis artikler.

- Vi går i retning af at lægge mere originalt og unikt materiale ud. Vi har valgt at lægge alt indhold ud, så folk selv kan vælge, hvad de vil have. Derfor tror vi på en vis grad af fastholdelse her, siger Berlingskes koncerndirektør, Lisbeth Knudsen, til Kulturen på NEWS.

14 mio. klik
Hun mener ikke, at man kan måle virkningen af den nye betalingsmur efter bare nogle måneder, selv om hun erkender, at der vil komme en effekt. - Sådan er det med forandringer, og betaling er en kulturforandring, så jeg tror der går et år eller to, før vi kan måle det, forklarer Lisbeth Knudsen.

Selv om Politiken.dk har mistet mere end 14 millioner klik på bare to måneder, så har Politikens digitale chefredaktør, Lars Grarup, ikke ønsket at kommentere historien over for Kulturen på NEWS.

Kilde: TV 2-NYHEDERNE

Har du læst disse?

Andre læser også

Hvad tænker du..?

Lige nu på BT.dk

Tidligere Miss Danmark overrasker:...
bt.dk
Magnussen får god nyhed efter...
bt.dk
Søren Østergaard kom til at købe...
bt.dk
Peter Schmeichel i modvind: Udbetaler...
bt.dk
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx