06/11-17 08:24; Opdateret: 06/11-17 09:11

Norwegians vokseværk fortsatte i oktoberNorwegians vokseværk fortsatte i oktober

Lavprisselskabet Norwegian fortsætter markant vækst og kunne i oktober flyve små 300.000 flere end sidste år.

storybild

Norwegian transporterer fortsat flere passagerer. Men der knager for overskuddet per passager. Free/Norwegian Air Shuttle / Arkiv

Oslo. Luftfartsselskabet Norwegian fortsætter med at blive større og ikke mindst flyve sine passagerer længere. Det viser trafiktallene for oktober, der netop er offentliggjort.

I oktober havde Norwegian 3,15 millioner passagerer, lidt under 300.000 flere end i samme måned sidste år.

- Det er glædeligt, at et stigende antal passagerer vælger Norwegian, når de skal ud og rejse. Væksten er størst på selskabets langdistanceruter, og efterspørgslen er stabilt god.

- Konkurrencen er fortsat stærk, og global ekspansion er vigtig for at styrke konkurrenceevnen, skriver koncernchef Bjørn Kjos i en meddelelse.

Trafikken voksede - målt på antallet af passagerer ganget med, hvor langt de fløj - med 29 procent i oktober. Kapaciteten voksede dog en spids mere, og det betød færre fyldte sæder.

Kabinefaktoren - andelen af fyldte sæder - faldt med et procentpoint til 87,4 procent i måneden. Også negativt for selskabet er, at indtjeningen per passager er faldet med små 10 procent.

- Vi ser som tidligere priser, der falder markant. Der er et pres på priserne på de fleste markeder, og der er en udfordring for Norwegian, der jo gerne skal tjene penge på at vokse.

- Men faldet i priserne skal også ses i sammenhæng med, at Norwegian har flere langdistanceruter.

- Priserne bliver opgjort i prisen per fløjet kilometer, og man betaler alt andet lige mindre per kilometer for at flyve 6200 kilometer til New York end 1000 kilometer til London, siger aktieanalysechef hos Sydbank Jacob Pedersen.

Omkostningerne er til gengæld tilsvarende lavere, og derfor skulle de lange ruter gerne blive en god forretning for Norwegian på længere sigt. Det er de bare ikke endnu.

- Deres omkostninger er stadig for høje, når det kommer til de nye flyvninger. De har haft problemer med indkøbet af fly og har måttet leje dem.

- Og så har man måttet betale kompensation til passagerer. Så det er blevet dyrt for Norwegian at ekspandere, fordi trafikprogrammet ikke har hængt sammen, siger Jacob Pedersen.

/ritzau/

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx