Af Ritzau - 03/07-17 06:00

Er bagagen ikke nået frem på ferien? Det skal du gøreEr bagagen ikke nået frem på ferien? Det skal du gøre

Der er erstatning at hente, hvis din bagage ikke når frem til feriedestinationen samtidig med dig. Det kræver dog, at du husker at følge nogle få simple råd.

storybild

Det er en frustrerende situation at stå i, hvis bagagen ikke er nået frem på ferien eller forretningsrejsen. (Billede: Free/Colourbox)

At starte sin ferie eller forretningsrejse uden sin bagage kan være et stort irritationsmoment. Men i situationen er det vigtigt, at man holder hovedet koldt.

Der findes nemlig erstatninger, man kan få glæde af, hvis ikke flyselskabet får din bagage frem rettidigt.

Det fortæller Anja Lintrup Sørensen, der arbejder som konsulent hos Forsikringsoplysningen.

- Uanset om din bagage ikke er nået frem, eller om den er beskadiget, så skal du altid starte med at kontakte flyselskabet eller deres repræsentant, som ofte er ved bagageudleveringen.

- Det er vigtigt at registrere, at man ikke har fået sin bagage som forventet, fortæller Anja Lintrup Sørensen.

Før du forlader lufthavnen, bør du bede om at få udleveret en såkaldt PIR-rapport af flyselskabet. Det er nemlig din dokumentation for, at bagagen ikke er nået frem.

Den kan senere være nyttig at have i forhold til at få udbetalt erstatning for den tid, du har været uden bagage, og for de erstatningskøb, du kan foretage dig, indtil bagagen når frem.

Erstatningskøb kan være tøj og toiletsager, som man har akut brug for, og det dækker flyselskabet eller dit forsikringsselskab, hvis du har en rejseforsikring.

- Her (ved rejseforsikringen, red.) er reglerne forskellige fra selskab til selskab. Typisk siger man dog, at bagagen skal være forsinket imellem tre til fem timer, før man kan få lov til at købe noget. Og så er der også typisk et maksbeløb på, hvor meget du må købe for, siger Anja Lintrup Sørensen.

Derudover er det vigtigt, at man husker at gemme kvitteringerne, lyder det vigtige råd.

Er noget af indholdet i din bagage beskadiget, eller dukker kufferten aldrig op, er det i stedet for din indboforsikring, der gælder, fortæller Anja Lintrup Sørensen.

I denne situation er det altid en god idé at tage kontakt til sit forsikringsselskab for at høre, hvordan man er dækket og skal agere.

Ifølge lederen af Forbruger Europa i Danmark, Lars Arent, har du også ret til erstatning, hvis din bagage aldrig dukker op - er bagegen forsinket i mere end 21 dage, betragtes den som bortkommet.

Du skal dog være opmærksom på, at det højeste erstatningsbeløb er 10.000 kroner.

- Der kan derfor være situationer, hvor værdien af bagagen er større end det, du får udbetalt i erstatning. Det eneste, der kan redde dig i den situation, er, hvis du har en rejseforsikring, der dækker mere end dét beløb, siger Lars Arent.

Ifølge Anja Lintrup Sørensen er det også rigtigt dumt at opbevare værdigenstande som smykker og kontanter i sin bagage. Bliver det stjålet, dækker forsikringen nemlig ikke.

Hav derfor altid smykker og kontanter på dig eller i håndbagagen.

Fakta: De gode råd ved forsinket, mistet eller beskadiget bagage

- Undgå at lægge skrøbelige og kostbare genstande i håndbagagen, da de sjældent bliver erstattet ved beskadigelse eller tyveri.

- Bed altid om at få udleveret en PIR-rapport i lufthaven. Er der skader på din bagage, bør du også tage billeder som dokumentation.

- Undersøg, hvad det maksimale beløb for erstatningskøb er ved både fly- eller forsikringsselskab.

- Husk at gemme kvitteringer for alle dine udgifter - særligt beklædning og toiletsager.

Kilde: Forbruger Europa.

/ritzau/FOKUS

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx