Af - 20/03-14 13:52; Opdateret: 20/03-14 14:03

Træls rejsekort-fælde rammer tusindvis af danskereTræls rejsekort-fælde rammer tusindvis af danskere

Knap hver femte rejsekort-bruger har ventet ved et stoppested for at hoppe ind i den næste bus og checke-ud. Find en smartere løsning, siger ekspert.

storybild

Mange danske rejsekort-brugere kommer i en irriterende situation, hvor de må vente på den næste bus for at checke ud. (Billede: DIGE JENS)

Har du oplevet lignende problemer med rejsekortet? Så skriv til penge@mx.dk 

Det kan virke fjollet at springe ombord på en bus og skynde sig ud igen, inden den kører.

Men den situation havner mange rejsekort-brugere i, viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for metroxpress.

Ung fyr løser hvad Rejsekortet ikke selv kunne
Ung fyr løser hvad Rejsekortet ikke selv kunne

18 procent af rejsekort-brugerne har oplevet, at de måtte vente ved et busstoppested og hoppe på den næste bus, checke ud, og stå af igen for at undgå en 'dummebøde'.

Ofte til gene for både chaufføren og de andre passagerer, der må vente.

Ole Gregersen, der er ekspert i brugervenlighed, kalder det underligt, at trafikselskaberne bag rejsekortet ikke har udviklet en løsning, der gør det muligt at checke ud, selv om man har forladt bussen.

- Der er brug for nogle alternative løsninger. Hvorfor kan vi ikke få en app, hvor man kan checke ud? Telefonen ved jo, hvor du er. Det er lidt strengt, at danskerne skal betale millioner af kroner som straf, fordi de glemmer at checke ud, siger Ole Gregersen.

Rejsekort: Alle med manglende check-ud får gebyr retur
Rejsekort: Alle med manglende check-ud får gebyr retur

Forbrugerrådet er enig i hans pointe.

- Det er ikke sjovt at stå at vente, hvis der er lang tid til den næste bus kommer, siger Lars Wiinblad, der er projektmedarbejder hos Forbrugerrådet.

Movia siger, at trafikselskabet »overvejer alle scenarier, der kan gøre det her nemmere.«

- Der er en læring og tilvænning i det, og vi kan se, at kurven over manglende check-ud er faldende. Men en mobil-løsning er en god idé, som vi vil overveje, når vi er klar til det næste skridt i udviklingen af rejsekortet, siger markedscenterchef Søren Englund.

Har du oplevet lignende problemer med rejsekortet? Så skriv til penge@mx.dk

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx