Af - 17/03-14 07:15; Opdateret: 17/03-14 07:38

Vi bliver ruineret af mobiltyveVi bliver ruineret af mobiltyve

Tyve lænser mobiltelefoner for formuer og ofrene hænger selv på regningen. Det er billige at få tømt sin bankkonto af en dankort-tyv. Teleselskaberne bryder loven ved ikke at hjælpe.

storybild

Den 24-årige studerende Mikkel Højgaard fra København blev under en natlig bytur på gaden i Barcelona opsøgt af to meget nærgående kvinder, som endte med at lænse hans mobiltelefon. (Billede: Privatfoto)

Tusindvis af især unge får hvert år stjålet de smartphones, som ofte koster 4.000 kroner. Men mange kan lægge 8.000 kroner oveni det tab.

Ludere tømte Mikkels iPhone for 8.000 kr.
Ludere tømte Mikkels iPhone for 8.000 kr.

For tyve ringer for op til 60 kr. i minuttet til fjerne verdensdele og til overtakserede fupnumre, så det løber hurtigt op i formuer, inden telefonerne spærres.

»Det er ufatteligt, at forbrugerne må tabe store beløb på, at teleskaberne ikke har formået et udvikle en teknologi, der automatisk lukker mobilerne, inden det går så galt,« synes Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet.

Modsat bankerne, som betaler, når kunderne får lænset deres kreditkort, lader teleindustrien folk hæfte for 8.000 kr., når det vurderes, at man ikke hurtigt nok har spærret mobilen.

Sådan en vurdering kan man klage over til Teleankenævnet, men i strid med loven undlader selv store selskaber som TDC, Telenor, 3 og Telia ofte at fortælle kunderne om den mulighed, viser en række sager, metroxpress har fået indsigt.

»Det er et kritisabelt sjusk,« siger Høyrup.

Forbrugerrådet mener, at teleskaberne skal hæfte for alt misbrug, også de 1.100 kr. som altid er selvrisikoen.

»For i realiteten udstyrer de kunderne med, hvad der svarer til et kreditkort uden en pinkode,« siger hun.

Telekommunikationsindustriens direktør Jakob Willer siger, at kunderne bærer ansvaret for at passe på deres telefoner og for at undgå misbrug ved promte at spærre efter et tyveri.

»Der er ikke noget, vi hellere vil, end at standse de svindel og misbrug,« siger Willer, som beklager, at selskaberne ikke vejleder kunderne i at klage.

Han siger, at kunderne har en mulighed for at sætte 'loft' over forbruget, hvilket kan begrænse misbrug.

Telekommunikationsindustrien har forsøgt at få myndighedernes tilladelse til at tilbageholde penge, som tyvagtige svindlere har ringet for.

Men forgæves, for så længe EU-lovgningning ikke tillader det, må de overføre millioner af kroner velvidende, at opkaldende er tyvstjålne.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx