Af - 29/04-14 11:46

Teleselskaber skjuler vigtig viden for kunderTeleselskaber skjuler vigtig viden for kunder

I næsten fire ud af ti sager undlader teleselskaber - i strid med loven - at oplyse utilfredse kunder om deres klagemuligheder.

storybild

Danske teleselskaber undlader - i strid med loven - at oplyse kunder om klagemuligheder. (Billede: JØRGENSEN JAKOB)

Hvis du som forbruger mener at have fundet en fejl på din mobil-regning og tager fat i teleselskabet, kan du hurtigt blive affejet med et “desværre, der er intet galt”.

Teleselskaberne har pligt til at fortælle de klagende kunder, at de kan gå videre med sagen til Teleankenævnet, men det undlader virksomhederne i 37 procent af sagerne.

Shitstorm blæser Telenor på plads
Shitstorm blæser Telenor på plads

Det viser en gennemgang af Teleankenævnets årsrapport fra 2013, som Forbrugerrådet Tænk har foretaget.

- Det er alt, alt for mange. Man skal huske på, at de 37 procent dækker over de folk, der faktisk har klaget til ankenævnet, selv om de ikke er blevet oplyst om, hvor de kan klage. Jeg er overbevist om, at der er rigtig mange forbrugere, der ikke figurerer i statistikken, fordi de ender med at opgive deres sag, siger cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk.

Ni brutale sandheder om de danske teleselskaber
Ni brutale sandheder om de danske teleselskaber

Han mener, at den manglende information gør det svært at overvåge den reelle udvikling i antallet af klager over teleselskaber.

- Vi har set et fald i antallet af klager fra forbrugerne de seneste år. Men det er svært at vide, om faldet er reelt, når en stor del af forbrugerne ikke får oplyst, hvor de kan klage, siger Martin Salamon.

Teleselskaber malker uheldige kunder
Teleselskaber malker uheldige kunder

Brancheforeningen Teleindustrien erkender, at der skal gøres noget ved problemet.

- Jeg har noteret mig, at der er udfordringer med at sikre, at forbrugerne får tilstrækkelig klagevejledning. Det er selvfølgelig ikke godt nok. Jeg vil tage problemstillingen op over for selskaberne, så vi hurtigt kan få rettet op, siger direktør Jakob Willer.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx