Af Ritzau - 10/05-17 07:01

Håndholdte skærme forsinker børns sprogHåndholdte skærme forsinker børns sprog

Tabletten skal ikke være forbudt for børn, men for meget tid alene ved skærmen kan få konsekvenser for barnets udvikling.

storybild

Børn lærer mere ved at undersøge verden med kroppen end gennem en skærm. Så gem de elektroniske enheder så længe som muligt, mener Anne Maj Nielsen, der er lektor i pædagogisk psykologi. (Billede: Scanpix/Kim Haugaard)

De små elsker at få fingrene i en tablet med tegnefilm eller spil, og nogle gange er det også meget rart for alle, når hverdagen skal glide.

Men det er værd at overveje, hvor længe de helt små børn sidder foran skærmen. Det kan nemlig få betydning for, hvor hurtigt de lærer at tale, skriver Time Magazine.

Et nyt studie foretaget på næsten 900 børn mellem seks måneder og to år viser, at børn, der sidder mere med de håndholdte skærme, taler senere i forhold til andre børn.

Det bør tages seriøst, mener Anne Maj Nielsen, der er lektor i pædagogisk psykologi på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet.

- Helt grundlæggende vil jeg sige, at det er en god idé at gemme elektronik, så længe man kan, siger hun og uddyber:

- Børn lærer mere ved at bruge deres kroppe til at undersøge verden med, end de gør ved at sidde stille og se en verden, der bevæger sig inde i en skærm.

Time Magazine skriver, at 30 minutters håndholdt skærmtid øger risikoen for forsinkelse af udtryksfuld tale med 49 procent. Undersøgelsen er foretaget af børnelæger ved Hospital for Sick Children i Canada.

Sproget bliver til i et samspil mellem mennesker, forklarer Anne Maj Nielsen. Det vil typisk være mellem forælder og barn, og senere vil det være med en pædagog, eller når barnet leger med andre børn.

Men det samspil opnår man ikke med en tablet eller smartphone.

- Små børn er ikke ret gamle, før de begynder at pege og sige en lyd eller "a' det?". Der vil de fleste voksne reagere på ved at se efter det, barnet peger på, og så har man gang i en samtale, siger Anne Maj Nielsen og tilføjer:

- Det sker ikke, når man sidder med en skærm. Der er ikke nogen, der kigger med, når man peger, så det betyder ikke noget, hvad barnet siger. Så kan man sidde der og være helt stille.

Hun mener ikke, at man kan sætte en aldersgrænse på brug af tablet. Til gengæld bør man altid være opmærksom på mængden af håndholdt skærmtid - og hvordan skærmen bruges.

Det er altså ikke fordi tabletten skal forbydes derhjemme.

- En iPad kan man gå på fælles opdagelse i, ligesom man kan med en billedbog. Så det bedste, man kan gøre er at være sammen om det, siger Anne Maj Nielsen.

De gode sider ved tabletten kan dog ikke erstatte det, som barnet skal lære ved at bruge sin krop og interagere med andre. For hvis samspilspartneren er en skærm, går de sociale koder tabt.

En tablet kommer ikke med en reaktion eller et ansigtsudtryk, afhængigt af hvordan man opfører sig. Men at afkode ansigter og spejle sig i andre er en del af at lære et sprog.

Barnet skal opdage, at det, man gør, det har en værdi i forhold til andre, siger Anne Maj Nielsen. Det har betydning for det enkelte barns personlighedsudvikling og sociale identitet.

Brug tabletten sammen:

- Vær med, når barnet bruger tabletten eller smartphonen, så det er noget, I oplever sammen.

- Skab en forbindelse mellem den håndholdt skærm og virkeligheden. Hvis barnet ser en tegnefilm, kan det være oplæg til at lege det selv.

- Husk, at barnet vil synes skærmen er interessant, hvis det oplever, at de voksne synes skærme er interessante.

Kilde: Anne Maj Nielsen.

/ritzau/FOKUS

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx