Af - 17/01-14 15:00; Opdateret: 17/01-14 15:13

Danske drenge tjener kassen på japansk legetøjDanske drenge tjener kassen på japansk legetøj

To danske drenge har stor succes med at sælge japansk legetøj, som de til at starte med tog med hjem fra en backpackertur.

storybild

En Kendama består af tre fordyninger og en pind, som kuglen med et hul i midten kan stå på. (Billede: KROM Kendama)

Thorkild May og Philip Eldridge på henholdsvis 21 og 23 regnede ikke med, at de skulle komme hjem med en ny forretning i bagagen, da de tog på backpacking i Japan. Men det var ikke desto mindre det, der skete, og i dag administrerer drengene en millionforretning.

Dansker kan snart score kassen på sin app
Dansker kan snart score kassen på sin app

De to studerende havde hørt om japanske legetøj kendama, og for at se, hvordan de blev lavet, aftalte de et besøg hos en japansk fabrikant. Japanerne misforstod dog henvendelsen og troede, de danske drenge var investorer - og det endte de også med blive.

- Vi besluttede os at tage vores sidste sparepenge og så købe et par hundrede kendamaer med hjem til danmark. så vi ringede hjem og bad vores forældre om at overføre de her 30.000 kroner til en eller anden japansk konto. Min far troede, jeg var blevet stik-tosset, siger Philip Eldridge til epn.dk.

Den nye dille
I første omgang gik salget meget sløvt, men det begyndte at tage fart, da drengene arrangerede lokale konkurrencer, som de optog på video og lagde ud på nettet i sommeren 2012. Inden længe lød omsætningen på tre millioner kroner, og firmaet havde et overskud på 1,6 millioner.

Han tjener millioner på en yderst simpel ide
Han tjener millioner på en yderst simpel ide

Men diller har det som bekendt med at forsvinde så hurtigt, som de opstår, og kendamaen var ingen undtagelse. Thorkild og Philip havde pludselig ingen kunder til et fyldt varelager.

- Vi fik lidt kolde tæer over projektet, for vi havde stort set brugt alle vores penge på at købe kendamaer, men der var ikke rigtig nogen, der skulle have nogen lige pludselig, siger Thorkild May til epn.dk.

Succes på ny
De to drenge besluttede dog ikke at give op, og med deres eget kendama-brand Krom tog de en tur til USA. Her vandt Thorkild mesterskabet i freestyle-kendama, og det var lige den profilering, de havde brug for.

Nyt spil: Danske knægte tjener formue på få dage
Nyt spil: Danske knægte tjener formue på få dage

- Der kom en masse fokus på ham som spiller og dermed på brandet og vores kendama, siger Philip Eldridge.

Krom-kendamaer bliver i dag brugt af mere eller mindre professionelle kendama-spillere verden over, og det forventede resultat for 2013 er i omegnen af syv millioner kroner med et overskud på 2,4 millioner. Pengene bliver dog i firmaet, så selv får Thorkild og Philip ikke meget mere end en ‘rigtig god SU’, som de selv formulerer det.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx