Af - 28/03-14 08:52; Opdateret: 28/03-14 10:25

Banker ribber de fattige kunder: Sådan gør deBanker ribber de fattige kunder: Sådan gør de

Banker må ikke inddrive gæld i de sociale ydelser, men de gør det alligevel. Fuldstændig uacceptabelt og en sag, der skal undersøges, mener erhvervsordfører

storybild

Bankerne inddrager gæld fra de sociale ydelser, selvom det er et klart brud på Finanstilsynets regler. (Billede: Polfoto)

Hvis man har gæld i banken, og er man kun på overførselsindkomst, som bistand, så må bankerne ikke tage pengene for at afdrage gæld. Men det gør de alligevel.

Derfor ser det sort ud for 43-årige Kennet Hansen, der er bistandsmodtager, da han på grund af dårlig ryg var nødt til at stoppe sit erhverv som gulvlægger, for at starte på en ny uddannelse. Hans bank tager 1500 kroner fra hans konto hver måned, selvom han er erklæret 'velfærdstruet' af SKAT:

- Jeg gik ned i banken og spurgte, om de kunne stoppe den månedlige ydelse. Men de sagde nej med begrundelsen, at jeg er i RKI. På netbanken havde de fjernet muligheden for at stoppe ydelsen selv, fortæller Kennet Hansen, der er meget ked af det og frustreret over den kolde afvisning.

Banker nægter NemKonto til folk med gæld
Banker nægter NemKonto til folk med gæld

- Det vigtigste er huslejen og mad på bordet, og jeg har droppet forsikringer, internet og alt andet for at have nok penge til de to ting, så jeg kan få lov til at se mine børn, forklarer han.

På Finanstilsynets hjemmeside står der, sort på hvidt, at banker 'som overvejende regel' ikke må inddrive gæld fra kunder, der kun modtager sociale ydelser. Det har Finanstilsynet gennem de senere år set flere eksempler på. Selvom mange alligevel oplever, at bankerne tager af den sociale ydelse, er det ikke noget, der optager Tilsynet synderligt:

- Jeg er ligeglad med den sag du skriver om. Vi ved godt, der er mange, der er usikre på reglerne, men vi tager med glæde imod alle, der henvender sig med klager, lyder det fra kontorchef hos Finanstilsynet Annette Djaaland Andersen, da Metroxpress spørger ind til problematikken.

Belærende bankfolk koster kunder dyrt
Belærende bankfolk koster kunder dyrt

Bankernes interesseorganisation, Finansrådet, mener, at reglerne bliver overholdt. Er det ikke tilfældet opfordrer de folk til at klage til deres egen bank:

- Kunden bør rette henvendelse til bankens klageansvarlige. Så er jeg sikker på, at banken retter misforståelsen, lyder det fra kontorchef Jeanne Blyt.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx