Af Ritzau - 09/05-17 07:41; Opdateret: 09/05-17 07:55

Pandora lever op til nye mutte målPandora lever op til nye mutte mål

Smykkekoncernen Pandora voksede som advaret langt mindre i første kvartal end i de sidste par år.

storybild

Pandora fortsatte væksten i 2017, men som varslet i et lavere gear. (arkivfoto) (Billede: Free/Pandora)

Efter en årelang periode med enorm vækst fortalte Pandora ved sit seneste regnskab, at man nu indstiller sig på at vokse mindre hurtigt. Det er præcist, hvad der er sket i de første tre måneder af 2017.

Her solgte Pandora smykker for 5,2 milliarder kroner, en vækst på otte procent. Milevidt fra vækstraterne de sidste fire år, der har ligget på mellem 21 og 40 procent om året.

- Vi var godt tilfredse med udviklingen på de vigtige vækstmarkeder, hvor Italien, Frankrig og Kina fortsat udviser stærk salgsvækst.

- Derudover var der fortsat en god udvikling på nogle af vores mest etablerede markeder, og omsætningen i Australien steg med 27 procent, skriver administrerende direktør Anders Colding i regnskabet.

Pandora har siden 2012 øget sin omsætning fra 6,7 milliarder kroner til 20,3 milliarder kroner sidste år.

Kvartalet bød dog også på endnu en let nedslående melding fra Nordamerika, hvor Pandora kæmper med at holde forretningen ligeså succesfuld som i resten af verden.

- Dog er der fortsat svære vilkår for detailhandlen i USA, hvilket kunne ses af vores salgsudvikling i USA i første kvartal, skriver Anders Colding.

Omsætningen i regionen Syd- og Nordamerika faldt i kvartalet med fem procent til 1,7 milliarder kroner. Regionen står for en tredjedel af Pandoras samlede salg.

- I de seneste 12 måneder har Pandora tilføjet netto 21 konceptbutikker i USA, men Pandoras forretning i USA er fortsat påvirket af et svært detailmiljø, som skyldes en fortsat nedgang i antallet af besøgende i amerikanske indkøbscentre, skriver Pandora.

Derudover fortæller Pandora, at arbejdet fortsætter med at sprede sig ud til flere produkter.

- Vi gør løbende fremskridt med hensyn til at blive et komplet smykkebrand, og omsætningen fra kategorierne Ringe, Øreringe samt Halskæder og Vedhæng steg samlet med 48 procent i kvartalet, skriver Anders Colding.

Der blev solgt ringe for 753 millioner kroner, øreringe for 285 millioner kroner og halskæder for 272 millioner kroner i kvartalet.

Kerneforretningen er dog stadig armbånd og charms til at putte i dem. Der blev solgt for 3,0 milliarder kroner charms og 873 millioner kroner armbånd i første kvartal.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx