Af - 20/01-14 12:10; Opdateret: 20/01-14 12:29

Sådan tjener denne 18-årige pige millionerSådan tjener denne 18-årige pige millioner

Teenageren Bethany Mota fra USA er blevet 'social media godess' og har flere følgere på sociale medier end Lady Gaga, Vogue og Elle.

storybild

18-årige Bethany Mota er blevet en superstjerne på sociale medier ved at uploade videoer af sig selv, hvor hun taler om sine seneste shopping-fund. (Billede: Charles Sykes/Invision/AP )

Har du kendskab til lignende historier om personer, der har fået stor succes udelukkende ved at bruge de sociale medier? Så skriv til ll@mx.dk.

Da hun var 13 år, lagde hun sin første video på Youtube. Her sidder hun på sit børneværelse og snakker om en ny type makeup, som hun lige har købt.

Siden er Bethany Mota, der i dag er 18 år, blevet en vaskeægte superstjerne på sociale medier.

'Social media goddess', bliver hun også kaldt.

Teenage-pigen, der bor i en mindre by i den nordlige del af Californien, har mere end 4,8 millioner subscribers på sin mest populære Youtube-channel, hvilket overgår Lady Gaga.

Danske drenge tjener kassen på japansk legetøj
Danske drenge tjener kassen på japansk legetøj

Mere end 2,2 millioner følger hende på Twitter, og det er mere end mode-magasinerne Vogue, Elle, Marie Claire, Glamour og Cosmopolitan kan præstere til sammen.

Hendes opskrift på popularitet er simpel: I sine hjemme-producerede videoer, snakker hun om nyt tøj, make-up og andre produkter, hun har købt.

Fænomenet bliver kaldt for 'haul-videos', og i de seneste år er der opstået et helt internet-univers, hvor især teenage-piger begejstret viser deres 'hauls' frem: Trøjer, bukser, kjoler eller hårprodukter.

13-årig wonderkid har skabt sit eget firma
13-årig wonderkid har skabt sit eget firma

I et interview i Business Insider, fortæller Bethany Mota, at hun fandt sin vej ind i mode- og skønhedsuniverset, fordi hun blev mobbet andre steder.

- Jeg havde ikke lyst til at tale med nogen, og jeg ville ikke forlade mit hjem. Det var en slags frirum, hvor jeg kunne være mig selv uden at skulle bekymre mig om, hvad andre tænkte, siger hun til Business Insider.

I dag er hendes videoer og fotos blevet en fuldtidsbeskæftigelse for det unge net-fænomen.

LISTE: Det googlede vi i 2013
LISTE: Det googlede vi i 2013

Selv om hun afviser at kommentere på sin personlige økonomi, vurderer eksperter over for Business Insider, at hun alene på Youtube-annoncering tjener 40.000 dollars om måneden (cirka 220.000 kroner, red.)

For nylig har Bethany Mota desuden indgået et samarbejde med teenage-tøjmærket Aéropostale (ARO), og hun har fået sin tøj- og smykkekollektion.

Har du kendskab til lignende historier om personer, der har fået stor succes udelukkende ved at bruge de sociale medier? Så skriv til ll@mx.dk.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx