Af - 27/03-14 07:55; Opdateret: 27/03-14 12:44

Banker nægter NemKonto til folk med gældBanker nægter NemKonto til folk med gæld

Gældsplagede borgere bliver ofte nægtet en NemKonto, når de henvender sig til bankerne, selvom det er ulovligt. Både jurister og gældsrådgivere undrer sig over, at ingen reagerer

storybild

Den Sociale Retshjælp og Forbrugerrådet TÆNKs gældsrådgivning får ofte henvendelser fra gældsplagede borgere, der bliver nægtet en NemKonto af banker, der ikke anser dem for værdifulde kunder (Billede: Polfoto)

Alle borgere i Danmark har ret til at få en NemKonto i banken. Men det er ikke alle, der får lov.

Både Den Sociale Retshjælp og Forbrugerrådet TÆNKs gældsrådgivning får ofte henvendelser fra danskere, der er blevet nægtet oprettelse af en NemKonto, fordi de har gæld:

»Vi får cirka to henvendelser om ugen fra folk, der er blevet nægtet oprettelse af en NemKonto. Vi undrer os rigtig meget over, at der ikke snart er nogen, der gør noget ved det her,« lyder det fra Sandy Madar, direktør hos Den Sociale Retshjælp, der yder gratis juridisk hjælp.

Belærende bankfolk koster kunder dyrt
Belærende bankfolk koster kunder dyrt

Ifølge Den Sociale Retshjælp ligger problemet i, at disse borgere ikke anses for at være gode kunder, der kan bruge penge på bankernes produkter.

Bankerne flår kunderne med gebyrer og scorer kassen
Bankerne flår kunderne med gebyrer og scorer kassen

Hos Forbrugerrådet TÆNKs gældsrådgivning peger forbrugerjurist Ken Thalund Nyborg på et andet våben, bankerne tager i brug:

»Vi har fået henvendelser om banker, der tager et meget stort gebyr for at oprette en NemKonto. Der er nemlig ikke regler for oprettelsesgebyret for en NemKonto, udover at det skal være et fair gebyr i forhold til det arbejde, der er i at oprette en konto,« fortæller Ken Thalund Nyborg.

Utilfredse kunder raser over deres banker
Utilfredse kunder raser over deres banker

Finansrådet, der er bankernes interesseorganisation, mener ikke, der er et problem:

»Hvis der var et problem havde vi nok modtaget henvendelser om det. Alle banker har en klageansvarlig, som jeg er sikker på kan tage sig af det, hvis folk bliver nægtet en NemKonto,« forklarer kontorchef Jeanne Blyt, og tilføjer, at hver enkelt bank selv fastsætter deres gebyrer.

Kunderne giver Danske Bank bundkarakter - igen
Kunderne giver Danske Bank bundkarakter - igen


LÆS OGSÅ: Nordea skal spare milliarder: Sådan kommer kunderne til at mærke det

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx