Af - 19/02-14 07:50; Opdateret: 19/02-14 15:48

Belærende bankfolk koster kunder dyrtBelærende bankfolk koster kunder dyrt

Mange danskere føler sig opdraget på af deres bankrådgiver, viser ny måling. Den slags salgsteknik og udnyttelse af vores autoritetstro giver kunden dårlige handler, vurderer ekspert.

storybild

Mange danskere føler, at bankrådgivere opdrager på dem. En af konsekvenserne ved de grænseoverskridende kommentarer er, at man ikke tør at forhandle priser på lån med sin bank, siger ekspert. (Billede: Polfoto)

Det er ikke altid lige sjovt at skulle i banken og tale med sin rådgiver om økonomien. Især ikke hvis man får kommentarer til sit forbrug, der føles belærende.

En undersøgelse foretaget af YouGov for metroxpress viser, at rundt regnet hver fjerde dansker føler, at bankrådgiveren har opdraget på dem.

Det er ifølge John Norden, direktør for forbrugerportalen Mybanker.dk, en salgsteknik, der udnytter vores autoritetstro og på sigt giver os dårligere handler:

Bankerne flår kunderne med gebyrer og scorer kassen
Bankerne flår kunderne med gebyrer og scorer kassen

- Når bankrådgiverne forsøger at 'opdrage' eller komme med kommentarer, der går over grænsen i forhold til almindelig objektiv rådgivning, så kan de slippe af sted med det, fordi vi er for autoritetstro, forklarer John Norden.

Aloyzas Balzekas på 23 år er butiksansat, og en af de danskere, der har oplevet en grænseoverskridende adfærd fra sin bank:

- Min bankrådgiver sagde, at jeg spildte mine penge på forkerte ting. Det synes jeg er forkert, for alle har ret til et privatliv. Det virker meget dømmende og grænseoverskridende.

Utilfredse kunder raser over deres banker
Utilfredse kunder raser over deres banker

John Norden mener, at det er et problem som bankerne skal arbejde på, og understreger, at bankrådgivernes løftede pegefingre ikke gavner kunden, tværtimod:

- Konsekvensen er, at man søger de hurtige kvik-lån ude i byen, for at undgå ubehagelige kommentarer. Desuden undgår man måske konfrontationen, og det er en fordel for bankerne, at de kan patronisere sig til, at man ikke tør at forhandle priser med sin bank.

Bankernes interesseorganisation Finansrådet har ikke ønsket at kommentere på sagen.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx