Af Jeppe Pedersen - 08/08-17 22:36

Coop vil lave gigant-supermarked: Ekspert ser ét bestemt problem Coop vil lave gigant-supermarked: Ekspert ser ét bestemt problem

Coop overvejer at nedlægge de tre giganter Kvickly, Fakta og Superbrugsen og samle dem til én mastodont. Ekspert kalder det modigt, men ser ét problem ved det.

storybild

Coop-direktør vil skære i antallet af supermarkedskæder. (Billede: Nikolai Linares)

Om blot få år kan det være slut at handle i din lokale Fakta, Kvickly eller Superbrugsen. Efter flere års skuffende regnskaber vil Coop nu lægge Fakta, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen og Brugsen sammen til én stor kæde.

Ekspert i detailhandel, trends og forbrugeradfærd, Dorte Wimmer, kalder beslutningen for modig, men forventelig.

»De forskellige kæder har nærmet sig hinanden igennem en årrække, og det kan være svært at se, hvor de differentierer sig. Og jo flere brands, du har, desto dyrere er det at holde kørende. Derfor er der en masse omkostninger at spare ved at slå det hele sammen. Samtidig vil det kunne optimere lokaliteterne af butikkerne, da der lige nu kan være mange steder, hvor der ligger f.eks. en Kvickly og en Superbrugsen tæt på hinanden, der konkurrerer om kunder. Ved at slå dem sammen vil man kunne optimere deres drift,« siger Dorte Wimmer.

I et interview med Coops topchef, Peter Høgsted, i Økonomisk Ugebrev, fortæller han, at man nu vil til at satse mere lokalt.

»Jeg tror, at vi nærmer os et opgør med kædedannelsen og en mere lokal butik igen. Hver butik kan så differentiere sig lokalt. Hvorfor skal der eksempelvis være de samme varer og samme tilbud i butikken i Hornbæk som i Hanstholm, når nu indkøbsmønstrene er vidt forskellige? Så vil det være mere relevant at have en fælles paraply med navnet Coop for alle butikkerne. Det er det naturlige næste step for os,« siger han til Økonomisk Ugebrev om beslutningen, som vil være en del af deres tre-årige strategiplan frem til 2020.

Tidligere på året kom Coop med et årsregnskab for 2016, der skuffede fælt. Ifølge Finans.dk var det især Fakta og Kvickly, der kostede Coop millioner.

Dorte Wimmer peger på, at sammenslutningen samtidig kan blive løsningen på netop Coops største problem: Fakta.

»Fakta er jo deres smertensbarn. De har ikke kunnet knække koden på, hvordan den kunne blive en succes. Det problem fjerner man jo ved at slå dem sammen,« siger hun.

I interviewet med ugebrevet oplyser Peter Høgsted, at man stadig vil beholde Irma. Derfor tyder det på, at den nye kæde vil blive med fokus på lavpris, mener Dorte Wimmer.

»Forbrugerne køber mest private label (butikkædernes egne produkter, der oftest er billigere, red.), der udgør en tredjedel af vores forbrug. Coop har Irma, der dækker high end-løsninger, så det ville være smart, hvis den nye løsning vil gå efter private label altså de mere lavpris-løsninger,« siger Dorte Wimmer, der kalder beslutningen vovet:

»Det er en vovet beslutning. Men det er spændende. Og jeg kan se mange fordele ved det. Hatten af for, at man tør lave så meget om. Det kan give en anden dynamik i markedet,« siger hun.

Dorte Wimmer kan dog samtidig se ét stort problem ved sammenlægningen.

»Det negative kan være, at de har nogle kunder, der er rigtige glade for at handle i f.eks. Fakta eller Super Brugsen, og som har et tilhørsforhold til dem. Så er det svært at gøre dem loyale over for deres nye kæde,« siger hun og peger på, at konkurrenten Dansk Supermarked samtidig er i gang med at tranformere sig:

»Dansk Supermarked er i gang med at transformere deres Netto-butikker, og de har været ude at sige, at de vil være Danmarks svar på Amazon, hvor de vil satse de meget på non-food. De er også på en rejse, bare i en anden retning,« siger hun.

Krisen i Coop kradsede så meget, at Fensmark Brugsforening, som årligt omsætter for et trecifret millionbeløb, i juni valgte at forlade Coop og i stedet samarbejde med konkurrenten Dagrofra, på baggrund af Coops dårlige regnskab, skriver Finans.dk.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx