Af Ritzau - 13/01-17 11:33; Opdateret: 13/01-17 13:06

Strid om milliarder forsinker metrobyggeri i KøbenhavnStrid om milliarder forsinker metrobyggeri i København

Uenighed mellem Metroselskabet og hovedentreprenøren betyder, at byggeriet ligger stille flere steder.

storybild

Cityringen skal efter planen være klar til brug i juli 2019. Der er en risiko for, at datoen rykkes, hvis en strid om indretning af stationerne ikke løses hurtigt. (Billede: Free/Colourbox.com)

Uenighed om milliarder af kroner betyder, at byggeriet af Cityringen flere steder er gået i stå.

Det skriver Berlingske på baggrund af en redegørelse fra Transportministeriet til Folketinget.

Stridens kerne er den samlede betaling, som hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) skal have.

Den lød oprindeligt på 21,3 milliarder kroner og blev i 2014 hævet til 22,2 milliarder på grund af udfordringerne med støjende byggeri.

CMT har dog rejst ekstrakrav på yderligere syv milliarder kroner. Krav som Metroselskabet i første omgang har afvist

Samtidig verserer en tvist mellem CMT og underentreprenøren MT Højgaard om arbejdet med at indrette de nye stationer.

Den har ifølge redegørelsen betydet, at arbejdet flere steder er gået helt i stå.

- Den opståede tvist risikerer at forsinke færdiggørelsen af stationerne og dermed Cityringens åbningstidspunkt, står der.

Henrik Plougmann Olesen, der er direktør for Metroselskabet, vurderer over for Berlingske, at det kan ende med at udskyde åbningen af Cityringen.

- Det kan løbe op i syv måneder og endda vokse, hvis ikke striden og problemet bliver løst, og det er derfor, vi går ind i det nu, siger han til Berlingske.

I redegørelsen står der, at CMT har indvilget i at forsøge at løse tvisten med MT Højgaard, hvis man samtidig kan få en dialog med Metroselskabet om de udestående krav.

CMT's driftschef, Sigurd Nissen-Petersen, ønsker dog over for Ritzau ikke at kommentere redegørelsen fra Transportministeriet eller de igangværende forhandlinger.

Der er tre ejere af Metroselskabet. Det drejer sig om Københavns Kommune (50 procent), staten (41,7 procent) og Frederiksberg Kommune (8,3 procent).

Ifølge tidsplanen i kontrakten skal Cityringen stå færdig i maj 2019 og åbne i juli samme år.

Efter den oprindelige tidsplan skulle den nye metro være klar til brug i december 2018, men datoen blev skubbet på grund af blandt andet støjgener.

Nu risikerer tvisten mellem CMT og underentreprenøren MT Højgaard at forsinke åbningstidspunktet yderligere.

Cityringen bliver 15 kilometer lang og får 17 stationer i alt.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx