Af - 27/11-14 10:26; Opdateret: 27/11-14 11:00

Black Friday er butikkernes nye sortBlack Friday er butikkernes nye sort

Store danske butikskæder forsøger med knaldtilbud af gøre amerikanernes store udsalgsdag Black Friday til en dansk forbrugerbegivenhed. Forbrugerekspert er skeptisk.

storybild

Sidste år shoppede omkring 141 millioner amerikanere på Black Friday. De brugte 57,4 milliarder dollar. (Billede: AP)

Jo mere du bruger, jo mere kan du spare! Store danske butikskæder som Bilka og Elgiganten forsøger nu at sætte fut i danskernes slukne privatforbrug ved at adoptere det amerikanske forbrugerfænomen Black Friday, som falder dagen efter Thanksgiving.

Tilbud om gratis kædelås oversvømmer forsikringsselskab
Tilbud om gratis kædelås oversvømmer forsikringsselskab

Sidste år løb var Black Friday forbeholdt e-handlende kunder i de to kæder, men i år rykke tilbuddende også ud i de fysiske butikker, hvor priserne får et dyk.

El-giganten smider for eksempel en 55” fladskærm på tilbud på fredag til 3.999 kroner mod en førpris på 6.999 kroner, mens Bilka lokker med en mountainbike til 1.589,70 kroner mod de før 5.299 kroner.

Pressechef hos Elgiganten Frederik Danvig forventer en stor omsætning på det tilbudsfyldte dag.

Drømmerejser med kæmperabat
Drømmerejser med kæmperabat

- Sidste år steg vores omsætning på vores e-handel med 50 procent på Black Friday sammenlignet med en normal dag. Vi gør det primært på grund af markedsføringseffekten, for med de priser er det ikke noget, vi bliver tykke og fede af, siger han og tilføjer, at El-giganten forventer, at Black Friday vil vokse sig større de kommende år.

Også marketingschef i Bilka Bitten Bruun vurderer, at Black Friday vil slå rod i Danmark. Professor i forbrugeradfærd på CBS Torben Hansen er skeptisk:

Silvan politianmeldt: Tilbud var ren vildledning
Silvan politianmeldt: Tilbud var ren vildledning

- I USA er dagen knyttet sammen med thanksgiving. Den kulturelle kobling er der ikke herhjemme. Hvis det skal blive en tilbagevendende begivenhed i Danmark, skal det lykkedes butikkerne at kæde dagen sammen med julen, så dagen får et kulturelt ben. Og så skal butikkerne blive enige om, at dagen ligger fast. Hvis nogen tyvstarter, udvandes konceptet.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx