Af - 31/01-17 05:53

Vi elsker koncerter: Dansk livemusik rocker milliarder hjemVi elsker koncerter: Dansk livemusik rocker milliarder hjem

Livekoncerter er blevet en milliardindustri herhjemme. Den gennemsnitlige koncertgænger bruger 650 kroner på én koncertoplevelse.

storybild

Metallica åbner den nye Royal Arena på fredag og følger op med tre udsolgte koncerter i arenaen den 5., 7. og 9. februar. (Billede: Scanpix/arkiv)

Når Lars Ulrich og verdens største metalband Metallica på fredag den 3. februar som de første tester stålkonstruktionen i den nye Royal Arena i København, kan det meget vel blive en hårdtslående overture til et rekordår for live-musikken i Danmark.
Sådan lyder vurderingen fra Jakob Brixvold, sekretariatetschef i Dansk Live.

Han henviser til, at hele 41 procent af danskerne - ifølge en ny undersøgelse fra Norstat - inden for de seneste 12 måneder har været til en eller flere livekoncerter, og at hele 97 procent af koncertgængerne var tilfredse med oplevelsen.

Northside afslører kæmpe rave-navn til programmet
Northside afslører kæmpe rave-navn til programmet

- Publikum er nu en hel generation, der er opvokset med rytmisk musik, og når målgruppen vokser, er der vækstpotentiale i musikbranchen i mange år frem, siger han.

Alene i 2015 omsatte danske spillesteder og festivaler for 3,9 milliarder kroner, viser en analyse fra Rambøll.

- Danske succeshistorier som Lucas Graham, Mø og Volbeat betyder meget. De har en positiv effekt for hele branchen.
Jakob Brixvold, sekretariatschef i Dansk Live.

Foto: Scanpix/arkiv

Med den nye kæmpearera i København, en allerede udsolgt Smukfest i Skanderborg og Radiohead som hovednavn på Northside i Aarhus peger pilen mod rekordomsætning i år.

Roskilde hiver mega popstjerne op af hatten
Roskilde hiver mega popstjerne op af hatten

- Når live-markedet bliver større, så kommer der også flere og større koncerter her i Danmark. Vi har på igen måder nået toppen, siger Anne Fuglsang-Damgaard Sina, politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Den gennemsnitlige koncertgænger bruger 650 kroner på en koncertoplevelse, og grænsen for entrepriserne er ved at være nået, vurderer Jakob Brixvold:

Lukas Graham: Her er forskellen på danske og amerikanske fans
Lukas Graham: Her er forskellen på danske og amerikanske fans

- Vi er meget opmærksomme på prisudviklingen. Der bliver blandt andet forretningsudviklet på priser og udbud, så der i dag er både dyre billetter til inner circle og ’meet and greet’-arrangementer mellem fans og musikere, og der samtidig findes billige koncertbilletter i den anden enden af skalaen.


Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx